Pages

..::sahabat pena::..

12 February 2011

Suatu subuh dengan manusia-manusia itu...

Bismillahirahmanirrahim..

Lafaz yg selalu terlantun dari bibir.. buat Dia yg telah mengerakkan jari jemari ini utk terus menulis bait2 kata yg masih tersisa oleh segenap rasa syukur seorang hamba..

Salam pujian penuh rindu buat kekasih Allah.. Rasulullah saw.. yg menghitung detik lagi akn tiba saatnya hari bersejarah buat sebuah kelahiran teragung kepada ad-deen ini...

ISTIGHFAR sama2 kita lantunkan buat mengsucikn hati dan jasad yang mgkin seringkali terjatuh dalam jurang dosa dan noda...

mungkin diri kerdil ini lebih senang utk mmbahasakn diri sebagai "aku".. moga keganjalan tidak menyapa hati kalian..:)

hanya seorang aku, mensudikan diri utk berkongsi secebis rasa yg telah aku pelajari dari hidup ini.. sebuah pengalaman yg tidak terbeli dengan wang dan materi apa sekali pun..


station keretapi cawang, Jakarta.



.. suatu subuh di kota Jakarta...

sebuah perjalanan yg mengajar.. bahawa aku hanya hamba!

seawal subuh itu, ketika langit masih gelap.. dan cahaya fajar sedikit menampakkn diri.. dan tidak sedikit pun langkah kaki ini bukan krn mencari keredhoan Allah atas pelajaran dari manusia.. aku melihat.. terus mghayati.. dari awl ketika langkah kaki ku bertapak di atas tanah, kemudian menaiki bajai, menaiki bas dan akhirnya smpai di stesen kereta api utk ke bogor.. aku melihat, dgn mata hati.. manusia-manusia itu.!

aku ingin membawa kalian pada dunia realiti, supaya kita tidak terlepas dari memikirkan tntg umat ini.. sungguh, bagi aku.. dgn melihat manusia-manusia itu.. hatiku seolah2 dirobek2 tanpa sedikit pun rasa belas kasihan..

sakitnya melihat manusia2 itu... mereka tidak tahu.. krn kita blm mampu utk memberitahu kepada mereka.. beginilah sebenarnya hidup sebagai hamba Allah!

sewaktu dlm perjalanan ke stesen kereta api.. aku memandang ke luar bas yg aku naiki.. melihat manusia2 itu seperti semut2 yg sedang berpusu2 mendapatkn makanan yg sama... ada yg sedang tidur bergelimpangan di kaki lima.. di tepi2 jalan.. ada yg sedang membawa barang2 jualan utk di jual, ada yg sedang sabar menunggu lampu merah menjadi hijau, ada yg sedang santai2 membaca surat khabar, ada yg sedang sibuk menyanyikn lagu2 ciptaan sndiri di atas bas... dan aku sendiri sedang melihat mereka..

semuanya telah membuat aku berfikir.. dan merenung diri.. manusia-manusia itu.. sedang sibuk dgn hal dan tanggungjawab mereka masing2 utk hidup.. bersungguh2.. sedangkan aku?? bagaimanakah?

.................terus menjadi tanda tanya...


sedang aku kusyuk memerhatikan manusia2 itu dgn penuh kekaguman.. sebuah lagu oleh penyanyi jalanan menyapa di telinga ku... aku menghayati lirik lagunya.. smbil mataku masih melekat pada manusia2 itu..

"..ada manusia yang buta dengan penglihatan dan tuli dengan kesombongan.."

cuma sebuah kata2 yg ringkas.. tetapi di ulang2 oleh penyanyi jalanan itu.. membuatkan hatiku terasa terpukul..

terima kasih buat penyanyi jalanan itu.. krn tlh mengingatkn aku tentang hakikat ini.

semoga Allah melimpahkn hidayah buat hati kamu.. dan hati2 org yg mendengarkan lagu kamu itu.. :)

..ada manusia yg buta dgn penglihatan dan tuli dgn kesombongan, aku berfikir sejenak.. memandang keluar dan melihat manusia2 itu... alangkah sedihnya jika benarlah kata2 ini tertuju buat manusia2 itu.. dan mgkin tertuju pada aku sendiri!!

sedangkan aku tidak mahu utk menjadi manusia yg buta dgn penglihatan dan tuli dgn kesombongan.. krn itu sungguh2 merugikan!

masih di dalam dilema sbuah hakikat.. bertapa manusia@kita sbnrnya dlm sedar atau tidak telah buta dgn penglihatan ini dn tuli dgn kesombongan.. knp aku berkata sperti ini..? krn, kalian lihatlah manusia2 yg ada di sekeliling kalian.. mereka sedang sibuk dgn hal2 dunia.. mereka buta utk melihat akhirat mereka.. sedangkan ia jelas akn menjadi pengakhiran buat hidup mereka.. dan mereka masih sombong dgn nikmat2 yg telah Allah berikan kepada mereka.. mereka mggunakan nikmat2 itu utk bermegah2.. mereka lupa, hakikat nikmat2 itu diberikan kpd mereka..

sehingga apapun peringatan yg telah Allah nampakkn di hadapan mereka, hanyalah bencana alam yg alami bg mereka.. sedangkn itulah peringatan yg jelas dari Allah..

ketika manusia tidak mempedulikan itu semua, maka alamlah yg akan mengingatkan dgn sekeras2nya supaya manusia itu sedar dn berfikir!.. tapi sygnya.. kesombongan telah menutupi hati2 mereka utk melihat itu semua... nauzubillahi min zalik..


buat hamba-hamba-Nya yg telah terjaga dari lena yg panjang ini,
bangkitlah.. dan serulah yg lain.. bahwa hidup ini bukan utk di sia2kn percuma..
bukanlah utk menjadi hamba-Nya yg buta dan tuli kepada Pencipta...

tetapi.. utk menjadi hamba-Nya yg mengerti, memahami, mengimani, memikirkan tentang Sang Pencipta langit dan bumi yg hebat ini...


buat dirimu yg mengaku sebagai seorang da'i..
manusia2 itu adalah amanah dan tanggungjawab kamu..

sudah bersediakah??


aku tidak hanya boleh merenung..dan berdiam diri..



Princess Mos, 27791




2 comments:

  1. semoga dapat bersama-sama menjadi org yg mengajak org laen kearah kebaikan..biarkan bertatih memikul tanggungjawap..asalkan langkah yg diambil berada di jalan yg benar..maka destinasi yg dituju pasti akn ditemui nanti..

    ReplyDelete
  2. yup.. betul tu.. :) jom sama2 buat amal..

    ReplyDelete