Pages

..::sahabat pena::..

23 January 2010

bila kegagalan yang dipersalahkan..

Ketika hati bertemu kegagalan..
ketika itu semuanya rasa susah.. semuanye rasa sakit... semuanye asyik rasa salah.. semuanye jadi negatif.. senang cite, semuanye xkena la.. tp sebenarnya dari sebalik yg tidak kena itu, banyak hikmah dan pengajaran yg kita xtahu...
Banyak org putus asa,. sekali gagal, selama2nye rasa gagal.. uhh..duhai hati yg terasa hampir mati..bangkitlah.. sesungguhnya hati kita itu perlukan makanan seperti tubuh kita yg lainnya..

Duhai akhi..duhai ukhti..semua yg Allah ciptakan kat dunia ni xkan sia2..semuanya ada fungsi dalam kita sedar atau tidak..

maka, sedar2lah diri..jangan jadi futur krn rasa kecewa dan gagal.. sesungguhnya kegagalan yg bnyk kali itu sebenarnya bnyk mengajar kita erti hidup..betul x??

selalu kita dengar..words nih.."Allah xkan menguji hambanya diluar kemampuan hambanya itu sendiri.." nah, knp perlu rasa xmampu?? bila ada ujian terus down tahap hati sampai hampir futur??..nauzubillah..knp sampai mcm tu sekali??

Lihatlah kepayahan org lain, dan bandingkanlah dengan diri kita yg xseberapa tu... mungkin kita hanya tersungkur oleh satu dua perkara.. yg mungkin kita boleh bangkit dari terus tergolek jatuh.. knp mesti mnyerah, sedangkan hidup kita ini terlalu bnyk Allah bg pilihan??.. tinggal nk pilih jer.. sma ada nk jadi baik or sbaliknya...

Duhai akhi..duhai ukhti..dan duhai semuanya.. selagi mana kita hidup di dunia ini.. selagi itu kita perlu utk mencari makna bg mewarnai khidupan kita.. bila ditanya, knp ek pelangi tu cantik??... ade org jawab, sebab pelangi tu warna-warni.. knp die warna-warni?? sebab Allah ciptakan die mcm tu.. nah, cuba klu kita tgk pelangi tu hnya ade dua warna je..hitam dan putih.. rase2nye kita akn ckp cantik x pelangi tu?.. mgkin jgk ade org yg ckp cantik.. mgkin jgk ade yg akn ckp..ala..dua warna jer..cantik ape..suram jer.. dn mgkin jgk org xkn ckp itu adlh pelangi, mgkin cuma dua garisan tnpa makna apa2..

Mcm tu lah hidup kita.. bila hidup kita penuh dengan pelbagai suka dan duka yg mewarnai.. pasti diakhirnya ia akan kelihatan sangat cantik.. berbanding dengan org yg hidupnya cuma ada suka jer.. atau duka je.. mesti xde rase mkna ape2.. itulah hidup.. kita yg mewarnainya.. nk warna merah ke, putih ke, biru ke, hitam ke...n pink ke.. semuanya terserah kepada kita.. ttapi haruslah masih berlandaskan tatasusila kemanusiaan dn xmelanggar syariat yg tlh ditetap..

Duhai akhi..duhai ukhti..dan duhai semuanya,.. la tahzan utk semua kepayahan dan kegagalan..

"Dan Kami pecahkan mereka di dunia ini menjadi beberapa golongan, diantaranya ada org2 yg saleh dan ada yg tidak demikian. Dan Kami uji mereka dengan (nikmat) yg baik-baik dan (bencana) yg buruk-buruk, agar mereka kembali (kpd kebenaran)" (7:168)

Penaku,
MZ_27791


No comments:

Post a Comment