Pages

..::sahabat pena::..

24 January 2011

Perjuangan secangkir rasa..

bismillahirahmannirrahim..

sepenuh kerendahan hati sy ulirkan rasa bersama jari jemari ini... sy aturkan nafas penuh lelah demi menyusun bait2 kalimah, moga hati kalian dipegang Allah selalu hendaknya..

ini bukanlah hanya setitik tinta yang menetes di atas lembaran kertas putih, tetapi ia adalah secangkir rasa atas dedaunan hati yg segar..

subhanallah..

ketika manusia berlumba2 akan nikmat2 dunia, atas jutaan rasa kesenangan.. namun ada di antara kita yg sedang jauh terpandang akan sebuah rsa susah dan kehilangan.. begitulah Allah menguji hamba2-Nya dengan kasih sayang tiada tara..


ya Allah, Kaulah yg memegang hati kami..

ingin diri yg kerdil ini menyentuh akan sebuah kalimah.. telinga biasa di dengar.. mulut mudah melafazkn.. namun, hati berat merelakan..

IKHLAS..

"mulut kamu tidak berhenti mengatakan ikhlas, tetapi hatimu tidak"..

ya, amat sering terjadi.. lagi2 bila diri ini ditimpa musibah tak terduga.. melaksanakan ikhlas itu memang terasa agak susah.. namun, tahukah kalian bahwa ikhlas itu bisa mengubah hidupmu 360 darjah??

ikhlas merupakan tanda keredhaan kita terhadap apa yg telah Allah tetapkan untuk hidup ini.. Ikhlas itu hanya Allah yg tahu, sdgkn manusia tidak mengetahui.. hanya dirimu dgn Allah.. tiada yg lainnya.

ketika bibir mengatakan "aku ikhlas akn semua ini".. maka seiringkanlah ia bersama kata hati mu, sesungguhnya hanya kamu dan Allah-lah yg mengetahui segala apa yg terkandung di balik sandiwara wajah.. sekalipun kamu tidak putus2 mengatakan kamu ikhlas krn redha Allah di depan org lain..

knp susah utk kita ikhlas??

krn kita.. blm meyakini bahwa Allah-lah yg mengatur segala adanya.. kita hanya seorg hamba kpd Dia, segalanya di bawah kendalian Dia.. kita hanya pemain watak di atas pentas lakonan dunia ini.. yg sememangnya telah di atur mengikut perannya masing2.. itulah kita..

wahai dirimu dan diriku,
didiklah hati ini utk ikhlas,
kerana ikhlas akan mendekatkan diri dgn sabar,
mendekatkan diri dengan redha,
mendekatkan diri dengan iman,
mendekatkan diri dengan zuhud,
dan mendekatkan diri dengan taqwa kepada Allah...


"Tiada dosa (lantaran tidak pergi berjihad) atas orang-orang yang lemah, orang-orang yang sakit dan atas orang-orang yang tidak memperoleh apa yang akan mereka nafkahkan, apabila mereka berlaku ikhlas kepada Allah dan Rasul-Nya. Tidak ada jalan sedikitpun untuk menyalahkan orang-orang yang berbuat baik. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." [ at-taubah, 9:91]

Wuallahualam..

Princess Mos, 27791


2 comments:

  1. boleh dijadikan sebahagian munajat waktu malam..smbil mengalirkan air mata keinsafan...
    pilihlah aku ya Allah..

    ReplyDelete
  2. Allah itu Maha Mendengar rayuan keampunan hamba2-Nya, maka janganlah berhenti utk terus meminta..

    ReplyDelete