Pages

..::sahabat pena::..

20 January 2011

Kenapa sy memilih untuk jadi kaunselor??


bismillahirahmannirahim..

alhamdulillah.. dengan malam yg penuh ketenangn ini.. setelah beberapa minit jgk di dalam gelap.. coz elektrik xde... sy bermuhasabah sendiri..

dah lama jgk sy nk tulis post tentang ini.. tp, kekangan waktu yg tidak mngizinkan.. dan kemalasan sy jgk utk menulis tntg ini.. mmbuatkan sy xmenulis pun tntg nih :) [teruknye perangaikan.. isy3...]

skrg sy sudah selesai sem 3 dlm bidang konseling nih.. alhamdulillah.. bnyk jgk perkara yg saya fikirkan2..

beberapa ari lepas, sy terbaca blog kwn sy, yg selama nih sy xtau pun yg die ade blog.. rupe2nye diam2.. ade blog jgk.. hehe

sy suka baca post2 die.. wlupn post die baru tiga. tp, cara pnulisan die.. sgt menggeletek hati sy.. mgkin, sy dh kenal die.. jadi bile sy baca blog die, sy ketawa sndiri.. lg2 dgn bahasa die yg sgt la sempoi tu.. :)

nak crite balik tentang diri sy.. mgkin post kali nih bersifat peribadi kot.. tp xde la sgt.. skdr nk share satu perkara.. yg dh lame sy pertnyakan dibenak fikiran sy..


diri: "Keluarkanlah aku dr belenggu nih!!"


persoalannye adelah.. KENAPA SAYA MEMILIH UNTUK JADI KAUNSELOR??. emm, itulah pertanyaanya.. sy terbaca post kwn sy yg sgt menarik jgk... persoalan die hampir same.. "Kenapa aku ingin jadi doktor?".. itulah lah persoalan die..

agak2 knp eh?? hmm.. cuba teka.. hehe.. sure korg sume ade jawapan masing2 kn? xpela.. biar sy menjawabnye dgn teliti.. :)

dulu, sy tak pernah terfikir pun utk jd seorg kaunselor.. even sy sgt meminati psikologi.. tp, sy xpernah terfikir pun utk jd seorg kaunselor.. bertapa Allah itu sgt cantik aturannya.. akhirnye sy memilih utk menjadi seorg kaunselor.. knp???
krn bnyk jgk perkara...:)

wktu sy dkt skolah mnengah dulu.. sy sgt bercite2 utk jd arkitek.. sy sgt minat melukis plan2 rumah.. pokoknye sy suka la benda2 tu.. tp, sy xsuka fizik dan addmath.. hehe.. sedangkn subject2 tu sbnrnye basic utk sy terus dlm bidg yg sy inginkn..

tp, sy pernah jgk mempersoalkan.. dlu, cikgu konseling sekolah sy kbnyknnye non-muslim.. sy pernah tnye dkt ckgu lain.. klu student muslim jmpe ngn diorg ape yg akn jadi?? sedangkn proses dlm kaunseling tu adlh heart to heart.. klu diorg ambil unsur agama diorg mcm mne?? .. ckgu sy ckp, diorg xleh wat mcm tu.. ckup skadar pnyelesaian masalah.. tp, xboleh kaitkan dgn agama.. .. sy pun "oooo" je la kn.. mcm tu la.. tp syg la.. kn ada baiknya klu stiap permasalahan yg berlaku tu dikaitkn dgn agama.. agama tu kn adlh penyelesaian kepada masalah manusia..

hmm.. sy pun terfikir2.. tp, time tu xde pun tergerak hati untk memilih bidang konseling nih..

result spm pun kuar la kan.. huhu.. memang sudah tercatat di lauh mahfuz sana yg sy memang xlayak untuk jadi arkitek.. hik3.. xpelah, bkn rezki sy utk bidang itu.. tp sy tetp minat tau.. msih jgk mencari2 cara utk dpt smbung dlm bidang tu.. tp, itu perancangan sy.. perancangan Allah lebih hebat dari segala2nya..

ketika tawaran demi tawaran dtg kpd sy.. xde satu pun yg mg"offer" utk sy ambik bidang tu.. aiyoyo.. kuat la hati sy mengatakan bhwa.. "aku xlayak dah nih.. xyah nk duk mgharap lg!".. ok.. sy pun redha la.. itu bkn bidg sy..

dlm pencarian utk smbung study.. tibe2 cousin sy offer nk smbung study kat indon x? .. hah? indonesia? hmm.. ok. sy bertanya pd die.. ade course ape je?? die pun ckp mcm2 la.. tp sumenye plus pngajian islam.. tibe2, sy teringat tntg konseling kat skolah sy..

sy pun tnye die.. die ckp kat U tu ade konseling islam.. coz abg die ambik kat ctu jgk.. mksud sy, cousin sy yg laki ade ambik course tu dkt U yg sme..

wah, tibe2 sy terus smngt.. nmpknye sy masih ade peluang utk smbung blaja dlm bidang yg mgkin sblm nih sy xterfikirkan pn .. tp sgt berguna utk masyarakat skrg.. sy pun decide.. bicang ngn parent sume.. mula2 parent sy tnye jgk, btul ke nih? ade nada2 xstuju jgk.. tp, sy mnunjukkan keyakinan sy.. sy dh putuskn utk ambik bidang nih.. nak tau knp??

inilah sebab2nye...

pertama, sbb sy terfikir2 tntg kaunselor non-muslim yg memberi khidmat kaunseling pd students muslim.. oh.. tidak,. sepatutnye, adalah lbih baik klu yg handle studnt muslim adlh kaunselor muslim sndiri.. sumenye disebabkn kaunselor muslim je yg tau secara rinci dn mendalam tntg kerohanian seorg muslim.. klu kaunselor non-muslim xtau sgt pun tntg kerohanian seorg muslim.. klu agama diorg boleh la...

kedua, sbb sy sgt suka melihat ragam manusia.. itulah hobi sy.. klu org tnye ape hobi sy, itulah salah satu diantaranya... manusia ini unik, setiap mnusia ade pelbagai sifat dn ragamnya.. antara manusia ini dan manusia yg itu xsama.. wlupn mereka adlh "twin"..

ketiga, sbb sy rse sy suke mndgr mslh org.. ade org kta sy adlh "good listener".. tp sy rse, sy biase je.. sy mmg suka mendgr, dn klu sy mmpu, sy akn bg jln pnyelesaiannye.. insyaAllah.. lgpun, bg sy, mndgr mslh2 org nih sbnrnye mmbuatkn sy bnyk belajar tntg hidup.. sy belajar dr kesusahan org lain.. dan ini jgk mengajar sy utk bersabar.. :) sy nih agak kurg sabar jgk sbnrnye.. tp tu la, skrg nih, inilah yg mndidik jiwa sy.. cume, smpai skrg sy msih blm boleh utk jadi "good listener" utk adik2 sy kot.. hehehe.. ape pnye kakak la kn sy nih..~~ haish!

keempat, em, sbnrnye.. perkara nih bkn la mnjadi sbb yg keempat knp sy memilih utk mnjadi kaunselor.. nth la.. ini sebuah sebab yg xdpt diungkapkan dgn kata2.. sbnrnye sebab nih berada di tingkat pertma knp sy memilih utk mnjdi kaunselor. nk tau ape sbbnye???

sebabnye adalah krn DAKWAH dan TARBIYAH..

ye, sy memilih nk jadi kaunselor nih pun sbb itu.. sbb dakwah dn tarbiyah sy.. korg tau, bertapa seorg kaunselor nih sbnrnye berperan besar jgk dlm menyampaikan risalah islam.. bkn hnya seorg kaunselor.. apepun profesi anda.. semuanya jika niat krn utk mnyampaikan risalah islam.. maka akan sgt berguna utk islam.
sy melihat keadaan umat hari ini.. lhatlah remaja2 di luar sana.. bahkan ank2 kecil.. ya Allah.. bertapa, dunia ini sgt tenat.. akhlak mereka sudah nth ke mana.. nth ape nilainya pada pndngn mereka sndiri.. apetah lg org2 yg melihat mereka..

berapa ramai remaja2 permpuan di luar sne hancur kehidupan mereka di sbbkn oleh kerakusan lelaki yg tidak berguna..?? brp ramai remaja2 lelaki di pusat2 serenti di sbabkn jenayah2 yg telah mereka lakukan..?? banyak!!! dah tak terbendung oleh kita..

semua nih kerana apa??? semuanya krn hati2 mereka tidak sekali2 mengingati Allah.. memngingati org tua saja tidak.. apatah lagi Allah..

dan di sinilah peranan sy dan anda semua yg faham akn hakikat ini, untuk kita sama2 menyelesaikan, memulihkan, mengubati, mencegah dan apa2 yg sama erti dgnnya..

bertapa besarnye peranan kita sbgai seorg manusia.. bkn hnya sebagai seorg kaunselor..
sy melihat akan kerjaya yg sy pilih sebagai satu jln dakwah.. sy rse bhwa, jika menjadi seorg kaunselor akn memudahkn sy mendekati hati2 mereka..

setiap manusia itu pasti memnginginkn kebaikan.. sekalipun die telah melakukankn kejahatan yg sngt dasyat,, hidayah tu milik Allah.. bile2 je Dia akan campakkan hidayah tu dlm hati manusia yg Dia inginkan.. mugkin juga melalui perantaraan dakwah kita..

sy juga bukan hnya sekadar ingin menjadi kaunselor yg hnya berpegang pada teori2 barat yg tidak lansung berunsur islami.. sy ingin mendekati klien sy, dgn ayat2 al-Quran dn hadist nabi yg lbih sgt bersesuaian dgn jiwa dn fitrah manusia itu sndiri..

bertapa sy tidak pernah menyesal krn memilih bidang ini.. kita sgt kekurangan kaunselor dlm bidang2 seperti ini.. insyaAllah, bkn peluang pekerjaan yg sy cari sebagai matlamat setelah habis belajar.. tetapi, peluang membawa dn mendekatkn org kepada Allah dn menyedarkan mereka akan fitrah mereka sbgai seorg menusia.. dan kita sgt mengingatkan diri sy sendiri..

islam itu syumul.. ape pun profesi(kerjaya) kita.. segalanya tidak akn pernah menghalang utk kita bergerak dgn islam bersmanya.. malah itu lebih di galakkn dn lebih baik.. krn redha Allah bersama dgn kita.. :)

sesungguhnya, tidak ada apa pun yg kita lakukan di dunia ini tidak di persoalkan oleh Allah swktu di padang mahsyar nnti..

semuanya Allah akan tnya.. kerjaya kita.. harta kita.. ilmu kita.. semuanya..
adakah ia telah membawa diri kita kepada Allah atau tidak? jika ya, bermakna.. kita adlh manusia yg beruntung.. jika tidak, maka rugilah segala apa yg telah ia lakukan di dunia.. tetapi tidak menjadi bekal sedikit pun utk alam akhirat...


begitulah serba sedikit perkongsian sy..
memilih untk menjadi seorg kaunselor bknlah sekadar utk membantu memberi jln pnyelesaian kpd org2 yg memerlukan.. tetapi ia juga merupakan satu jln utk menyampaikan islam pada hati2 mereka..

kita juga sndiri tau kn.. hati yg gundah gulana, yg tgh bnyk problem, yg tgh lemah/down.. hati2 itulah yg paling mudah sekali utk dekat pada Allah.. sbb pada mereka, di sinilah perlunya bergantung harap pada Allah.. sedangkan tidak kiralah kita tgh sush ke senang ke.. spatutnya sntiasalah bergantung harap kepada Allah..

semoga kita sama2 dapat ambil ibrah(pengajaran) dr ape yg telah cuba sy share kn pada korg semua..

bnyk lagi kekurangan2 yg perlu diri ini perbaiki.. moga niat di hati selalu di luruskn.. iaitu kerana Allah.. semoga sgala apa yg kita lakukan menjadi ibadah utk dijadikan bekal menemui Sang Khaliq.. :)


"Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan, akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta; dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan shalat, dan menunaikan zakat; dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar (imannya); dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa." [al-baqarah,2 :177]


Wuallahu'alam..

Princess Mos, 27791





4 comments:

  1. btul 2..islam itu agama yg menyeluruh..bukan hanya sekadar pada ibadah..islam is the way of life kn?..peryelesaian masalah mmg seharusnya melibatkan agama..Alhamdullilah..bgusla kalau awk nk jd kaunselor cam2..semoga awk menjadi org yg bermanfaat kepada semua org..insya-Allah..^_^..w'pun apa kerjaya kta ceburi..mesti diserta dakwah dan melakukan sumbangan kpd agama Allah..=)..teruskan usaha..semoga awk jd kaunselor yg bukan shja berjaya..tp jga yg beriman..^_^..suka dengan post nie..=D

    ReplyDelete
  2. yup, islam is the way of life.. :)
    :) same2 la kita mnfaatkn kerjaya kita utk lebih dkt dgn Allah.. dn mmbawa org2 lain juga bersamanya.. insyaAllah..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum.. thanks akak! entry yang sangat berguna^^ sekadar mendapat pengetahuan tentang kaunselor.. btw esok 20/6/2014 wawa ada temuduga di UPSI bagi program bimbingan dan kaunseling :D

    ReplyDelete
  4. Saya smbung kaunseling di UMT. cita2 tu org x nmpk sbnrnya.... mlihat ragam org.... saya pun suka prhati ragam org...sgt unik....

    ReplyDelete