Pages

..::sahabat pena::..

31 January 2011

Penyaksian kepada kebenaran...


bismillahirrahmannirahim..


kerana cinta-Mu.. aku masih bernafas saat ini.. dan darah ini sedang mengalir baik.. segalanya kerana-Mu.. ALLAH..


salam cinta juga penuh kasih buat junjungan besar.. kekasih Allah tercinta.. rasulullah saw...


dan hari pun telah berganti.. siang termakan oleh larutnya malam.. dan malam termakan oleh larutnya siang hari..


aku masih di sini.. memahami.. dan mengerti.. akan sebuah perhitungan hidup.. dan amanah yang terbeban di bahu.. ketika manusia tidak memperdulikan amanah2 ini.. sedangkan mereka sudah bersaksi akan segala amanah ini.. aku dan mungkin juga setengah yang lainnya.. turut sama2 menghitung dn berfikir.. bahwa.. ya Allah.. aku bukan hanya sekadar mengIslahkan diri.. tetapi juga harus memuslehkan orang lain...


saat penyaksian kepada kebenaran sampai di gegendang telinga ku beberapa tahun yang lalu...


sungguh, aku kurang mengerti akan itu.. aku meremehkan.. aku membiarkan ia sekadar kata2 yg terbang di bawa angin bayu.. sungguh, aku tidak fahamkah??


dan sekarang.. ketika aku mendengarknnya sekali lagi.. ketika aku cuba sedaya upaya utk memahaminya.. aduh, hatiku sayu.. hatiku tepu.. dan air mata mengalir juga..
perlukah utk aku menyesali akan wktu2 yg lalu..? tidak! malah ia telah menjadi pelajaran yang amat berharga di saat aku mencari2 jln menuju Allah ini..




penyaksian kepada kebenaran..


"Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam) "umat pertengahan", umat yang adil dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu. Dan Kami tidak menetapkan kiblat yang menjadi kiblatmu (sekarang) melainkan agar Kami mengetahui (supaya nyata) siapa yang mengikuti Rasul dan siapa yang membelot. Dan sungguh (pemindahan kiblat) itu terasa amat berat, kecuali bagi orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah; dan Allah tidak akan menyia-nyiakan imanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada manusia." [al-Baqarah:143]


...kalau dulu aku hanya memandang sepele akan firman Allah ini.. tapi sekarang.. aku memandangnya dengan penuh beban yang teramat sangat.. knp? knp ia menjadi beban? krn.. SAKSI itu..


aku juga kalianlah umat pertengahan yang akan menjadi SAKSI..


saksi kepada sebuah kebenaran yang telah kekasih Allah sampaikan buat seluruh umat manusia.. maka, itulah yang menjadi beban aku dn juga kalian yang mungkin sudah memahami akan hakikat ini...


apakah yang harus aku lakukan..?
aku wajib mengimani akan syahadah yang telah aku persaksikan di hadapan Allah sejak ruh ini tertiup di dalam kandungan ibuku tercinta lg.. lalu bagaimana?
adakah hanya cukup utk seorg aku mendirikn solat lima wktu saja? puasa di bln ramadhan saja? atau amal2 yg bisa mngumpul merit2 utk bertemu Allah?? cukupkah itu?


tidak.


seorang aku tidak hanya cukup utk sekadar mengejar itu.. lalu apa?


"bersaksilah bahawa tidak ada Ilah selain Allah, dan Muhammad itu adalah utusan Allah.."


"tiada Ilah selain Allah?" aku mengamati bait kata ini jauh ke dalam.. sehingga ia bertemu di antara pangkal hati dan akal sihatku.. ia bukanlah sebuah susunan huruf2 yg sepele.. tetapi ia adlh susunan huruf yang mmpunyai erti yang amat2 menakutkan dan berat bagiku..


sungguh, Ilah (tuhan) itu terlalu banyak.. sehingga manusia itu memperhambakan diri kepada Ilah yg selain dari Allah.. sedarkah kalian akan hakikat itu? memang, tidak ramai org yang menyedari.. sedangkan sgt ramai org yang tidak menyedari bahwa dia telah mengIlahkan segala sesuatu selain Allah...


aku? mungkin juga seperti itu.. tanpa aku sedari, dalam hari2ku yang telah berlalu ini, aku juga tidak menyedari bahwa aku mengIlahkn sesuatu selain dari Allah.. astargfirullahal'azim.. ampunilah dosa hamba-Mu ini ya Allah.. dan dosa2 umat manusia..


apakah Ilah selain dari Allah?..


itulah segala sesuatu yang kamu kerjakan yang membawa kerugian krn tidak menuju Allah sebagai matlamat utama.


seperti.. urusan dirimu sehari2, pekerjaan, study, hiburan yang melalaikan.. dan terlalu banyak lg yg mungkin mata kasar ini buta dalam menilai itu semua..


bertapa hati ini tidak keruan ketika memikirkan ini..
sudah cukup benarkah aku dalam mengimani Allah sebagai Ilah?.. buktinya apa? sedangkan, manusia itu sangat memerlukan bukti yg kukuh utk mmpercayai sesuatu..


dengarkan kata-kata sang Murabbi ini.. Syeikh Abul Al-A'la al-Maududiyy..


"Syahadah al-Haq (penyaksian kepada kebenaran) bukan sekadar mengimani kewujudan Allah, malaikat-Nya, kitab-Nya, rasul-Nya dan hari kiamat. Malah tanggungjawab syahadah ini juga tidak cukup setakat mendirikan solat, puasa, zakat dan haji. Syahadah ini hanya terlaksana apabila orang-orang yang beriman menyampaikan kalimah hak (kebenaran) ke seluruh BANGSA MANUSIA dalam berbentuk amal soleh, akhlak yang terpuji dan pemerintahan yang adil. Dengan kata lain mereka perlu menjelaskn ke seluruh alam, kebenaran yang bakal memimpin mereka menggunakan jalan yang lurus, cara yang betul dan amalan yang berkekalan."


... dan aku terpana dengan bait kata "Syahadah ini hanya terlaksana apabila orang-orang yang beriman menyampaikan kalimah hak (kebenaran) ke seluruh BANGSA MANUSIA dalam berbentuk amal soleh, akhlak yang terpuji dan pemerintahan yang adil."..


..orang2 beriman mnyampaikan kalimah hak ke seluruh bangsa manusia!


bangsa manusia.. mereka2 itu bknlah org2 islam saja, malah bangsa manusia itu adalah seluruh manusia yang hidup di muka bumi Allah ini..!


inilah yang di katakan dakwah.. dakwah buat mereka yg memahami akan hakikat ini.. dakwah yg telah kekasih Allah bawa dan sampaikn kepada bangsa manusia.. hanya utk menyampaikan "bersaksilah bahawa tidak ada Ilah selain Allah, dan Muhammad itu adalah utusan Allah.."


.. tujuan Allah mengutuskan para rasul ini adalah untuk mengajar bangsa manusia cara hidup yang sebenar yang diredhai Allah. Para rasul itulah yang akan menjelaskn kpd mnusia akan selok-belok hidup ini yg mmbwa mereka lebih dekat kpd Allah dan rahmat-Nya.. Agar para rasul ini mengingatkan manusia tntg amalan2 yg perlu mereka hindar yg akn mnyebabkan mereka dihukum di akhirat nnti.. dlm firmannya..


"(Mereka Kami utus) selaku rasul-rasul pembawa berita gembira dan pemberi peringatan agar supaya tidak ada alasan bagi manusia membantah Allah sesudah diutusnya rasul-rasul itu. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." [an-nisa': 165]


..bertapa jelas ketika Allah mengingatkn kita dengan ayat2nya.. dgn berita gembira.. dan ia sungguh mggembirakan buat org2 yg telah melaksanakn tugas mnyampaikan al-Haq ini kepada bangsa manusia..


akhi wa ukhti fillah..
tanyakan pada iman dn hati, sejauh mana kita sudah melaksanakan syahadah kita? sehingga ketika di padang mahsyar nanti.. saat segalanya dipersaksikan di depan Allah,.. syahadah yg kita sampaikan ini dapat mematahkan hujah manusia yg bakal dipergunakan di hdpn Allah nnti.. supaya tidak ada ruang utk mnusia mmbuat alasan slepas mereka menerima seruan para nabi.
tiada alasan utk mereka berkata " Kami tidak pernah diberitahu tntg perkara ini"...


semoga apa yg tlh sy sharekn ini, dapat sama2 kita merevesi iman, hati, hidup.. juga kerja2 dkwah kita.. semoga Allah meredhainya.. wuallahu'alam..


terus semangat!!


Princess Mos, 27791

3 comments:

  1. shahadah yg tidak statik, ia perlukan sebuah penyaksian kata-kata dan perbuatan =p

    ingatan yg bermakna, jom berusaha!

    ReplyDelete
  2. subhanallah besarnya tggjwb kita dlm menegakkan syahadah dlm diri dan org lain juga..

    syukran atas peringatan yg bermakna kak:)

    ReplyDelete
  3. syahadatul haq. saya suka program ini. :)

    ReplyDelete