Pages

..::sahabat pena::..

25 November 2010

Ukhwah itu kehidupan..

Bismillahirrahmanirrahim... [Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..]

Kau-lah yang telah menciptakan kami dari setitis air mani yang hina, lalu menjadi segumpal darah, dan dari segumpal darah itu menjadi organ-organ yang berfungsi, lalu diciptakan-Nya tulang-belulang yang membaluti agar setiap organ itu terlindungi, dan tulang belulang itu di saluti lagi dengan daging, dan akhirnya jadilah ia mahluk yg terbentuk, iaitu seorang manusia yang cukup sempurna sifatnya..

apakah kita SUDAH memikirkan tentang penciptaan diri yang cukup sempurna ini??
jika BELUM, marilah kita memikirkannya.. sesungguhnya, dengan kita memikirkan itu, bertambahlah keimanan kepada Sang Pencipta diri...

Alhamdulillah, kerana hingga saat ini, Dia masih memberikan segala nikmat yang tidak terhitung oleh jari-jari kita, juga tidak mampu terhitung oleh angka-angka yang ada...

Syukur.

Alhamdulillah, dengan kelapangan waktu yg ada, sy berkesempatan utk sedikit meng"update" blog ini.. stlh dua tiga hari juga menjalani rutin harian yang tidak seberapa stabil oleh krn terlalu bnyk memikirkan beberapa perkara yang mengganjal di hati sy..

Mungkin dlm post kali ni, sy ingin skali merungkai segala kegelisahan, atau segala gundah gulana yang sangat2 menghantui diri... semoga apa yang ingin sy tulis dan sy sampaikan ini, mmberi sedikit teguran pada hati-hati kita yang sering leka dan alpa..

Sy dan kalian, hanya seorang manusia biasa. Kita sama, kita serupa.. namun apakah yg membezakan kita? Kualitas iman lah yang sebenarnya membezakan kita.. tetapi, ia tidak bermakna, kamu dengan urusan hidup mu, dan sy dengan urusan hidup sy..



Sbnrnya ingin sy menyentuh beberapa perkara tentang sebuah UKHWAH.. Ukhwah itu sebenarnya apa ye? Adakah ukhwah itu hanya ada pada saat-saat berlansungnya program-program tarbiyah? atau ukhwah itu ada pada saatnya sahabat-sahabat kita mengalami musibah? atau ukhwah itu hanya ada pada saat kita dapat berkongsi perkara yang sama dalam memenuhi kehendak diri?? itu ukhwah ke? semoga tidak ada di antara kalian yang menilai UKHWAH itu seperti apa yang sy nyatakan tadi...

Sy teruja pd kata2 Imam Al-Ghazali bahwa "UKHWAH itu bukanlah pada indahnya pertemuan, tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya."

Apa yg kalian faham dengan kata2 ini? Ukhwah bukanlah pd indahnya pertemuan, krn sebuah pertemuan pasti akan menghadiahkan sebuah perpisahan yang menggigit hati.. itu pasti bukan? lalu perpisahan itu akan hanya menitiskan air mata, cuma pada saat itu.. bukan selamanya..

Lalu UKHWAH itu seperti apa?

"Ukhwah adalah ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya." itulah yang di namakan ukhwah yang sesungguhnya..

Namun masih ada di antara kita yang tertanya2, adakah doa itu hanya setelah kita melakukan solat ? em, sy rasa sudah tentu tidak..
Doa itu, bukan hanya selepas kita solat, tetapi perkataan yang baik itu juga merupakan sebuah doa.. sudah tentu kalian pernah mendengar, bahwa senjata seorang mukmin itu, adalah terletak pada DOAnya..

kadang2 ada di antara yang merasakan bahwa dia telah membina ukhwah yang baik dengan sahabat2nya.. bila di lihat2 kembali, ternyata hanya di dalam sebuah progrm2 tarbiyah.. sebenarnya, sudah pasti apabila kalian berada dalam progrm2 tarbiyah, secara automatik kalian akan membina hubungan dengan sahabat2 yg baru demi manfaat kebersamaan di dlm progrm tersebut, klu kalian tidak melakukan itu, pasti ada yang akn mengatakan yang kalian adlh seorg ikhwah atau akhwat yg sombong.. betul tak?? :)

atau saja, apabila sahabat kalian atau kalian yang ditimpa musibah, mungkin di situ terlihat peranan kalian sebagai seorg sahabat, dan kalian rasa bahwa kalian harus mmbantunya demi membuktikan bahwa inilah ukhwah yang sesungguhnya.. ya, itu adalah ukhwah, tp adakah itu semaksimal ukhwah kalian terhadap sahabat kalian? ukhwah itu, tidak perlu tunggu sahabat kalian di timpa musibah..

atau saja, kalian merasa senang untuk berkongsi apa saja yg dpt memenuhi keperluan atau kehendak diri kalian.. sesungguhnya ukhwah itu tidak hanya berasa senang untuk berkongsi.. tetapi ukhwah itu lebih ternilai apabila kita mampu medahulukan sahabat kita berbanding diri kita sendiri.. itulah nilai ukhwah yang tertinggi..




Teguran untuk kebaikan itu adakah sebuah ukhwah??..[inilah persoalan yang sentiasa berlegar-legar di benak fikiran sy..]

Seandainya jika ada yang bertanya kepada sy soalan seperti yg di atas, pasti sy akan menjawab dengan yakin bahwa jawapannya adalah "YA".

Kenapa?

Krn ukhwah itu adalah sesuatu yang mendatangkan kebaikan kepada sahabatnya..

Teguran itukan tanda sayang, teguran itu juga tanda keperhatian kita pada sahabat kita.. walau apa pun bentuk teguran,..

Kadang2 ada di antara kita yang merasakan, teguran itu adalah sebuah tanda ketidak puasan hati sahabat kita kpd kita. Dan kadang2 ada yang merasakan bahwa teguran itu adalah tanda "busybody" sahabat kita terhadap diri kita.

Sy tertanya2 lagi pada diri.. perlukah untuk kita merasakan seperti itu sedangkan teguran itu mendatangkan kebaikan untuk diri kita?

Mungkin cara menegur itu agak kurang bersopan, ataupun terasa diri diperlekehkan. Tetapi hakikatnya, kadang2 teguran hanya simple2 saja, cuma diri sendiri yang terlalu sensitif sehingga menimbulkan buruk sangka kpd sahabat yg menegur. Tidak perlulah sampai merasakan seperti itu..

Seharusnya lihatlah kembali pd diri, benarkah apa yg telah kita lakukan? Janganlah terus bermasam muka sehingga tidak bertegur sapa. Itu bukan ukhwah namanya.. sedangkan sebelum kalian ditegur, kalian selalu menyebutkan tentang ukhwah.. ukhwah.. dan ukhwah..

Setiap ukhwah itu pasti di uji, tidak kiralah dalam bentuk apa pun.. ukhwah itu kehidupan, dan kehidupan ini pasti melalui pahit dan getirnya.. tawa dan riangnya,.. begitu juga ukhwah yang kita jalani..

Kenapa sy mengatakan ukhwah itu kehidupan?

Krn, ukhwah itu bersama-sama berjalan seiring dalam kehidupan kita sehari-hari... tidak hanya di dalam usrah, tidak hanya di dalam progrm tarbiyah,.. tetapi ukhwah itu, saat kita makan bersama, saat kita tidur bersama, saat kita solat berjemaah bersama, saat kita riadah bersama, saat kita belajar bersama, saat kita melakukan aktiviti kehidupan bersama. Itulah UKHWAH..

~~Muhasabah kembali diri kita, sejauh mana kita berlapang dada dengan teguran sahabat2 kita.. Kita bangga dengan ukhwah yg kita bina, tetapi apabila sebuah teguran mnjadi alasan untuk berasa kecil hati, ternyata uhkwah yang kita bangga itu cumalah sebuah kata yg hanya terbasah di bibir,.. sedangkan ukhwah adalah sebuah kehidupan dan perasaan yang terbina di hati, yang akhirnya membuahkan cinta dan rasa kasih sayang yang tidak terbelah bahagi...

~~medikasi untuk hati sy sendiri yang sering leka dan alpa.. semoga Allah meredhai ukhwah kita..

Penuh dengan cinta,
Princess Mos, 27791




No comments:

Post a Comment