Pages

..::sahabat pena::..

06 November 2010

Ubat-ubat hati dan ubat-ubat jiwa..

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

Ku titipkan salam buat Rasul junjungan besar kita Nabi Muhammad saw.

semoga jiwa ini sentiasa rindu..~~

setiap kali meng"update" blog, sy akan mnu
liskan bnyk perkara tntang sebuah hati.. sesuailah dengan tema blog sy.. TintA haTi.. smoga tidak ada yg bosan utk terus mmbaca setiap entry sy.. :)

setiap manusia mempunyai cuma satu hati, namun un
tuk mengawal aktiviti hati yg satu itu memerlukan tenaga beberapa org.. knp? kerana, hati itu mudah terlupa, hati itu mudah merasakan tidak cukup, hati itu mudah memulakan kebencian kepada yg lain.. dn segalanya bermula dari hati yg satu itu.. adakah kalian percaya?? ini buktinya,

"Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada sekerat daging. Apabila da
ging itu baik, maka seluruh tubuh itu baik,dan apabila sekerat daging itu rosak, maka seluruh tubuh itu pun rosak. Ketahuilah, dia itu adalah hati." (HR. Bukhari)

knp sy mengatakan hati itu memerlukan tenaga beberapa org utk mengawalnya.. jom, kita sma2 berfikir..




apabila kalian terlupa akan sesuatu perkara, dan ia sangat terkait dgn hati, contohnya bila terasa "down".. saat itu, pasti kamu memerlukan seseorg ut
k mngingatkan kamu kembali dlm erti kata memberi semangat.. bertapa kadang2 hati itu tidak boleh bekerja sendiri.. hati itu tidak berdenyut, krn yg berdenyut itu adlh jantung, bkn hati... namun hati itu tetap sebuah organ yg adakalanya mampu rosak jika tidak dijaga.. di dalam hati yg selalu kita sebut2 itu terwujud adanya jiwa, hati boleh kita sentuh dan kita rasa keberadaannya di dalam fungsi organ dalam tubuh badan kita, sedangkan jiwa itu kita merasakannya ada, tetapi tidak mampu disentuh oleh tangan, tidak boleh dilihat dengan mata keberadaannya di dalam tubuh badan kita.. jika kamu mengatakan sakit hati, bukan hatimu lah yang sedang sakit, tetapi jiwamulah yang sedang sakit...

ubat-ubat hati dan ubat-ubat jiwa???

apabila kamu terkena barah hati, doktor akan memberikan bermacam2 ubat untuk mengubati atau mencegah barah hati itu dari terus merebak atau merosak organ2 tubuh badan kita yang lainnya..

tetapi apabila kamu terkena barah jiwa, mampukah seorg doktor memberikan ubat utk barah jiwa yg kamu sedang merasakan sakitnya?? ~~belum tentu se
orang doktor itu mampu, tp tidak mustahil utk seorg doktor itu mampu mengubatinya... alias seorang yg bkn doktor juga mampu utk mengubatinya..

adakah kamu tahu apakah ubat2 jiwa itu? kamu tidak perlu utk menghabiskan wang ringgit utk membeli ubat itu, mungkin satu sen pun tidak perlu kamu gunakan utk membelinya.. tetapi, kamu hanya memerlukan kesabaran utk memiliki ubat jiwa itu..

apakah ubatnya?

~~Dekatkanlah dirimu dengan Allah, berdoalah kepada-Nya supaya diberi ketenangan jiwa dengan pernuh sabar dan berserah diri.." Sesungguhnya, itulah ubat jiwa yg paling mujarab dan paling berkesan utk kesembuhan jiwamu..

adakalanya kita terlupa utk menjaga kesihatan jiwa yg terdpt
di dalam hati kita.. sedangkan jiwa itu juga memerlukn perhatian seperti mana kita prihatin terhadap organ hati di dalam tubuh badan kita. jiwa juga memerlukan makanan yg sihat, sama seperti hati..

apakah makanan yg sihat untuk jiwa?





~Isikanlah jiwamu dengan ayat-ayat al-qur
an, zikir dan muhasabah diri selalu.. insyaAllah, jiwamu pasti sihat.. dan hatimu juga pasti akan sihat..


wuallahu'alam.. selamat beramal..


penuh dgn cinta,

Princess Mos, 27791


No comments:

Post a Comment