Pages

..::sahabat pena::..

20 November 2011

Kasih untuk ukhtiku...

[kredit]


ku tuliskan bait-bait ini bukan utk sekadar bermadah..

atau mengolah segala isi di jiwa..

tetapi ku tuliskan ini.. sebagai ubat buat Sang hati yang masih meronta-ronta..

terutamanya buat kamu ukhtiku.. yang ku cinta kerana ad-deen ini..

sungguh, mungkin masih ada yang peka akan kamu ukhtiku..

yg tahu akan gelora yang membuak-buak itu..

seolah-olah kita ketandusan.. haus akan harga diri ini.. 

memang.. aku juga bukan manusia sempurna..

aku hamba yang masih terlalu naif dalam memaknai fitrah ini..

biarpun aku bisa untuk mempelajarinya..

namun ukhtiku,

ku lihat bumi ini sudah tenat.. sarat..

kita di jadikn bahan tontonan, bualan, mainan...

harga diri jauh .. jauh.. dan ia semakin jauh melayang meninggalkan akhlak kita..

kita rebah.. dengan mudah.. dekat.. dekat.. dan semakin dekat dengan rakusnya mereka itu..

kita biarkan sepasang mata itu merenung seolah-olah kita peragawati hebat,

biar pun tutup erat hijabnya,

biar pun sopan menawan bicaranya,

aduh... 

ukhtiku,

izinkan aku bicara sejujurnya kerana aku juga seorang perempuan..

aku malu tubuh yg indah itu jadi tontonan,

aku malu suara yang merdu itu jadi belaian buat jiwa sang insan itu,

aku malu kerana diriku gagal memegang kalian erat-erat...

membiarkan bahuku menjadi tempat kalian berlabuh melepas resah..

melepas gundah..

bukan pada mereka.. mereka yang tidak layak untuk meratah.. 

silap diriku kah ukhtiku?

kerana aku telah mengabaikan hak-hak cinta dan sayangku padamu ukhtiku?

dan kau menjauh krn gagalnya diriku membimbingmu?

maafkan aku..

seandainya aku telah membiarkan kamu jatuh ke dalam lembah itu... 

bersama mereka yang tidak selayaknya utk mu..

walaupun..

setinggi gunung mereka lafazkan gelora jiwa padamu..

sehingga kamu percaya akan dia berbanding ukhtimu sendiri..

aku mengerti..

kerana memang silap diri ini membiarkan mu di satu saat itu...


ukhtiku,

dengarkan ini,

jangan kerana kamu terlalu asyik dengan dia yang tak kamu kenal budinya,

ukhwah kita lebur,

ukhwah kita hancur,

dan segalanya menjadi kekeliruan yang amat merumitkan hubungan ini..

mungkin dirimu belum mengerti akan semua yang terjadi..

namun..

aku mohon...

kembalilah.. jangan pergi dari sinar yg terang..

kerana sebaik-baik perhiasan itu adalah wanita solehah...


Princess Mos,

Surabaya.


....

No comments:

Post a Comment