Pages

..::sahabat pena::..

16 March 2011

Tsiqah, sebagai maharnya..

terima kasih kerana masih sudi berkunjung ke teratak daif penuh mahabbah ini..


sudah sminggu juga sy tidak mg"update" ape2 pun kat sini.. dan insyaAllah, masa2 yg ada sblm dn selepas ini adlh masa2 yg akan kita sma2 gunakan utk kebaikan dunia dan akhirat.. insyaAllah...


seminggu disibukkan dgn kuliah dan assgmnt.. insyaAllah senyum lebar tetap terukir wlupun didalamnya Allah saja yg tahu.. :)


dan insyaAllah.. agenda dakwah dn tarbiyah juga tidak menjadi sesuatu yg hanya mengisi masa lapang yg ada saja... tetapi ia bergerak seiring bersama2 denyutan nadi dan teralirnya darah2 yg mengalir di dalam tubuh ini...


sy pernah mendengar, ketika berborak2 tntg hal2 DnT (dakwah dan tarbiyah) dgn seorg akhwat..


sy tertarik dgn dua ayat yg selama ini sudah lama sy mengetahuinya.. dan ia sentiasa mnjadi motivasi buat sy.. ketika sy "down" di jalan ini oleh kesibukan hal2 dunia yg lain..


"dakwah ini bukanlah utk org yg menyorok."

dan,

"dakwah ini juga bukanlah utk org yg boring sbb tidak tahu nak buat apa lg.."

....??


menurut anda bagaimana?


klu sy sendiri.. betullah.. dakwah ini bknlah utk org2 yg suka main sorok2.. :)
maksud sy.. yg hanya ingin berada di belakang tabir.. atau pun hanya melihat dan menyuruh org2 lain (ikhwah wa akhwat lain) utk melaksanakan beban dakwah ini..sedangkan kita hanya melihat dari jauh saja..

..

kebanyakkan dari kita seperti itu.... tanpa kita sedari..


maka pupuklah tsiqah bi nafsi (percaya diri) dlm diri.. moga2 ia akan menguatkan dirimu utk berdiri menjadi benteng kepada dakwah dan tarbiyah ini..


dan yg kedua..


dakwah dan tarbiyah bukanlah kerja2 dihujung minggu ketika anda boring sbb tak tahu nak buat apa lagi...


mengapa sy berkata seperti ini.. krn inilah fenomena yg bnyk berlaku dikalangan para penggerak (da'i) skrg..


krn jadual hari isnin-jumaat penuh dgn kuliah dan kerja2 dunia.. sehingga hari sbtu dan ahad lah yg diperuntukkan utk berfikir dn melaksanakan kerja2 dakwah dan tarbiyah ini..


sedangkan kerja2 dakwah dan tarbiyah ini adlh suatu hal yg harus kita fikirkan dan kita laksanakan semampunya di setiap deru nafas kita.. bukanlah.. sisa2 terakhir tenaga kita..


mari kita sama2 memperbetulkan kembali niat kita..


krn apa kita berada di jalan dakwah dan tarbiyah ini..


sbnrnya sy ingin berkongsi tentang suatu hal.. yg di atas td cuma intro saje.. hihi.. :)


terbaca dlm sebuah buku tarbawi..


tajuknya.. Tsiqah, sebagai maharnya.


Tsiqah?

Mahar?


dua kata yg berbeza secara definisi.. tetapi, krn di jalan dakwah dan tarbiyah ini.. ia saling berkait antara satu dan yg lain..


Tsiqah.. adalah kepercayaan dan keyakinan... sedangkan mahar adlh sesuatu yg harus di tunaikan oleh seorg calon suami kepada seorg calon isteri saat mereka ingin mengharungi bahtera kehidupan yang lebih luas bersama2.. :)


jika mahar di dalam perkahwinan wajib dilakukan oleh sebelah pihak iaitu seorg suami kpd isterinya..


maka tidak pula ia berlaku di jalan dakwah dan tarbiyah..


di jalan dakwah dan tarbiyah ini.. maharnya ialah tsiqah itu.. dan tsiqah itu dilakukan oleh kedua2nya.. baik seorg pemimpin atau anggota2 yg dibawah pimpinannya..


Tsiqah ini harus dilakukan oleh kedua2nya.. sama ada ia seorg murabbi atau dia seorg mutarabbi..


seorg murabbi harus utk tsiqah kpd mutarabbinya.. begitu juga seorg mutarabbi harus utk tsiqah kpd murabbinya..


mahar tsiqah ini bukanlah seperti mahar di dalam sebuah perkahwinan yg bersifat sehala.. tetapi mahar tsiqah ini adlh bersifat dua hala iaitu timbal balik.. :)


kadang2 kita merasakan kerja2 dakwah dan tarbiyah ini kurg maksimal.. atau kurang mencapai hadafnya (tujuannya).. krn apa?


mungkin krn .. tidak terbina tsiqah ini di dalam hati2 mereka yg bersama2 melaksanakan beban dakwah dan tarbiyah ini..


bkn krn salahnya msalah teknikal atau sebagainya.. tetapi krn tidak ada asas atau perkra utama di dlm sebuah rumah tangga dakwah dan tarbiyah ini pd awalnya.. iaitu mahar tsiqah itu sendiri... :)


kita telah lama bernikah dgn dakwah dan tarbiyah ini..


tetapi adakah pernikahan ini tidak kita tetapkan maharnya? sehingga berlakulah kekacauan di dalam rumah tangga dakwah dan tarbiyah kita??


Cukuplah kekalahan kaum muslimin dlm perang Uhud mnjd pelajaran buat kita tntg ketidaktundukan pasukan kpd pemimpin mereka. Setiap dari kita, haruslah rela menjadi batu bata dan ditempatkan di mana saja.



~~jadilah batu bata yg unik...



Jika kesatuan barisan umat ini dibangunkan dengan mempersatukan keyakinan (tsiqah), mempersatukan hati, mempersatukan niat, mempersatukan tujuan, dan mempersatukan jln hidup, yg semuanya mengacu kpd aL-Quran dan as-sunnah..


maka.. kebangkitan dan kemenangan umat islam akan semakin mendekat.. Allahuakbar!!


Wuallahu'alam..


Princess Mos, 27791

No comments:

Post a Comment