Pages

..::sahabat pena::..

06 March 2011

Hidup ini adalah proses utk kembali kepada Allah..



bismillahirrahmannirrahim..


alhamdullillah..

thanks to Allah..

salam penuh cinta pada-Nya..

juga ingatan penuh kerinduan pada Rasulullah.. kekasih Allah yg abadi..

Alhamdulillah.. krn Allah telah menarik sedikit nikmat sihat sy.. moga2 ia menjadi kifarah buat dosa hamba ini ya Allah..

bersyukur.

krn Kau juga telah menampakkan aturan paling cantik buat diri... dan buat dakwah islam ini.. Alhamdulillah.

.. hmm.. dapat msj yg memilukan dari ibu..

ayah dah berangkat ke johor utk jaga atuk kat kmpung, dan meninggalkn ibu sendiri di bumi kenyalang tu..
mesti ibu sedih, tp insyaAllah.. Allah telah atur yg terbaik utk ayah, ibu dan keluarga kita. inilah mujahadah.. krn hidup ini mmg memerlukan mujahadah..

hari khamis yg lalu.. sy solat zohor di masjid kampus, krn jadual sy tidak mngizinkn sy utk balik ke rumah berehat.. sy pun solat di masjid, stlh solat jemaah tu, slalunye akan ade sedikit tazkirah pendek dr imam.. smbil2 mnunggu kawan yg masih blm selesai solat.. sy pun mndgr dgn teliti tazkirah tu.. klu selalu, lepas solat terus keluar dari masjid, sbb terkejar2 jam masuk kelas yg seterusnye.. tp kali ni, tidak.

tazkirah tu sedikit mmbuka fikiran sy.. agak santai.. dan tidak memaksa utk msuk ke hati sy..

sedikit utk sy share ape yg telah sy dgr.. tntg manusia ni.. :)

iaitu.. bagaimana manusia ini memaknai hidup..

pd awlnye sy mmg tertarik dgn tajuk tazkirah.. itu yg mnyebabkan sy tidak berganjak utk keluar. kalau boleh ingin mndgrknnya smpai selesai.. alhamdulillah. sy mndgrnye sampai selesai..

bagaimana manusia ini memaknai hidup?

di dunia ini ada dua jenis golangan manusia yg memaknai hidup..




golongan yg pertama adlh golongan yg memaknai hidup hanya kepada keduniaan saja..
contohnya, mereka merasakan bahwa dunia ini adalah segala2nya.. mereka tidak nampk bahwa kita semua akan menghadapi dan melalui kehidupan hari akhirat..
golongan ini sgt rugi, krn akhirat tidak wujud di hati mereka.. dunia adalh segala2nya.. harta benda bg mereka adlh milik kekal yg abadi.. sedangkan.. itu semua akan berakhir.. dan segalanye sia2 tak bererti apa2 pun utk mereka..

ibarat sebuah handphone.. sekali pun cantik dan harganya mahal.. tp bile habis bateri, ia tetp tak boleh di gunakan.. begitulah hidup mereka.. mewah, dunia segala2nya.. bile mati.. segala2nya sudah tak bererti.. itulah manusia.. hanya ibarat sebuah benda.. benda yg akhirnya tidak bernilai utk diri mereka sndiri... nauzubillahi minzalik..

adakh kita ingin menjadi sebahagian dr manusia yg seperti itu?? klu tanya pd diri sndiri.. sy tak nak menjadi manusia seperti golongan ini..

krn bagi sy.. hidup ini adalh proses utk kembali kepada Allah.. mahu atau tidak, pengakhiran hidup sy adalh kepada Allah.. iaitu Tuhan yg telah menciptakan kita semua..

kadang2, bila memikirkan tntg hari akhirat.. iaitu hari yg pasti akan kita lalui.. sy rsa ingin tolak segala perkara dunia.. tp, bkn seperti itu yg Allah suruh utk kita hamba-Nya lakukan.. kita perlu dunia utk bekal akhirat kita.. bagaimana kita mencorak dn mengisi keduniaan kita utk Allah.. itulah yg akan mnjadi bekal kita bertemu dan kembali kepada Allah nnti..

adakalanya sy tertanya2, adakah ckup dgn bekal ibdah sy je utk bertemu Allah.. sperti mana yg telah Allah firmankan melalui kalam-Nya.. iaitu..

"Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi (beribadah) kepada-Ku." [Adz-Dzaariyat, 51:56]

???

kenapa pula telah Allah turunkan ayat ni..

"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." [Al-Baqarah, 2:30]


ssungguhnya, tugas sy dan anda semua ada dua.. beribadah dan menjadi khalifah di muka bumi..
utk masuk syurga itu tidak semudah yg kita bayangkan.. tidak semudah hnya dgn memenuhi tuntutan2 ibadah wajib.. tp, bagaimana kita menjadi khalifah yg baik utk menjaga bumi Allah ini.. bagaimana kita mmbawa org lain sama2 utk menyedari bahawa dunia bukanlh segala2nya.. dan akhirat itu adlh pengakhiran hidup yg abadi..

iaitu mmbawa manusia menjadi golongan yg kedua..

golongan org2 yg memaknai hidup kepada dunia dan akhirat..

mudahkah?

mudahkah utk kita sendiri yg masih memaknai hidup kepada dunia semata2?

tidak!

kadang2 kita terlupa.. dalam doa yg kita angkat ketika selesai solat.. hanya doa2 utk keduniaan.. akhiratnya tidak terminta..
kita hanya berdoa.. permudahkan urusanku.. bahagiakan aku..
hanya itu!

sedangkan.. seharusnya kita meminta..

ya Allah, permudahkan urusan dunia dan akhirat.. bahagiakan aku, di dunia dan di akhirat..

itulah kita..

manusia yg penuh kesombongan di hati.. merasakn bahawa kehidupan dunia adalah segala2nya.. sedangkan akhirat adlh tempat yg pasti buat segala mahluk-Nya yg bernyawa.. segalanya akan diperhitungkan.. tidak ada sedikit pun yg tercicir dn terlepas dr perhitungan tu...

suka sy mengingatkan diri dan hati...

sy bukan di ciptakan oleh Allah utk menjadi seorg hamba yg tidak bersyukur..
namun bagaimana utk sy memaknai hidup jika sy tidak belajar utk mensyukuri apa yg telah Allah berikan kepada sy..

Allah tidak membiarkan sy bernafas kalau bkn krn utk sy menjadi hamba-Nya yg beriman dan mmbuat sesuatu utk islam..

tp sy? sejauh mana sy sudah berbuat ssuatu utk Allah dan islam..

kadang2 sy terlalu merasa selesa krn sy sudah berada di kalangan org2 yg baik.. sehingga sy tidak merasa sensitif dgn keadaan org2 lain..

namun, setelah sy mengenal dakwah dan tarbiyah,

jalan dakwah ini telah membuatkan sy sentiasa berbaik sangka pada Allah..

jalan dakwah ini telah membuatkan sy sensitif akan keadaan org2 lain..

sungguh, jln dakwah ini mengajar sy menjadi seorg manusia yg memaknai hidup kepada dunia dan akhirat..

ia telah banyak mengajar sy erti tidak pernah utk berputus asa menjadi seorg da'i, seorg manusia, dan juga seorg hamba kepada Pencipta..

dan yang paling penting.. jalan dakwah inilah yg telah banyak mengajar sy menjadi org yg selalu mengikhlaskan diri krn Allah..


ya Allah.. tsabatkan aku di jalan ini.. jalan yg telah membuat aku lelah, jalan yg telah membuatkan aku terasa di hina, tetapi jalan inilah yg telah membuatkan aku sentiasa merasa dekat dengan-Mu..



wuallahu'alam..

Princess Mos, 27791

3 comments:

  1. Ya Allah....adakah diriku masih tergolong dalam golongan ini. Lebih mementing dunia dari akhirat... pernah dalam khutbah jummaat di UIA, khatib mengatakan "sekira kamu lebih byk bercakap ttg dunia, ketahuilah bwh kamu sdg mencintai dunia". Ya lindungi kami dan sentiasa mengingati akhirat....jgn lah engkau pesongkan kami dalam kami tidak menyedari.

    ReplyDelete
  2. jzzkhukhair thiah atas peringatan...=)..kirim salam pada semua di surabaya..

    ReplyDelete
  3. fizi: begitulah hal2 dunia yg selalu melalaikan kita.. maka berhati2lah dr terus terjebak dlm arus jahiliyah yg maha dasyat ini..

    k.mum: afwan.. blog akak pun tiah suka bc.. sbb bnyk ibrah yg tiah dpt kutip di sana..
    insyaAllah.. k.ummu nk dtg surabaya.. akak bila lg??
    hehee

    ReplyDelete