Pages

..::sahabat pena::..

30 October 2010

Dakwah mu adalah utk siapa??

cuma sebuah kisah... dari realiti kehidupan seorg muslimah.. kisah seseorg yg boleh kita ambil pngajaran dan hikmah darinya..

betullah, terkadang hati itu tidak pernah menipu.. hati itu tidak pernah utk cuba mmbantu apabila mulut menafikan.. hati itu jujur.. itulah yg mampu sy katakan..

namun bukan itulah yg menjadi alasan bg seorang hamba seperti kita.. ye, betullah.. perasaan kita berbeza2.. "mana nk sama.. jadi tak ada org yg akan mampu utk memahami perasaan org lain".. insyaAllah, kamu silap dalam memperkatakan itu.. kita mungkin tidak mampu membaca perasaan dan fkiran org lain, tp kita mampu meneka dr berbagai sudut.. dr tingkah lakunya, dr bahasanya.. dan dari apa saja yg mnunjukkan emosi yg akhirnya mampu difahami oleh org lain..

berbalik kepada cerita yg pertama..

adakalanya kita merasa gembira dengan apa yg telah kita lakukan.. walau ia menyakiti hati orang lain.. kita rasa kita sempurna.. dan terus menghina kekurangan2 org lain..

duhai hamba..
kita adalah manusia biasa2 saja.. adakalanya kita berada pada tahap keimanan yg sgt minim sekali.. adakalanya kita berada pada tahap iman yg berkobar2 dan melonjak2 mncecah langit.. itu adlh lumrah seorg mnusia seperti kita..

adakalanya kita terasa kita lemah, kita rsa kita kehilangan.. segalanya terasa sangat menyakitkan.. namun di setiap semua itu ada hikmah..

cuma, adakah hati ini pernah redha dgn semua itu??
~~kelu utk dilafazkan..

di jalan dakwah ini, Allah uji.. tidak pernah henti.. dari masalah paling remeh iaitu masalah hati.. sehinggalah sebesar2nya ujian.. iaitu memikirkan mslh umat semesta alam ini.. namun adakah pernah kita memikirkan itu..? adakah kita sibuk dgn hanya memikirkan keperluan2 hati? atau kehendak2 jiwa? atau permintaan2 nafsu??



muhasabah diri~~ duhai akhi.. duhai ukhti..

terkadang di jalan dakwah ini, kita temui permata hati.. terpesona, shingga merasakn jika dia ada, semngat utk aku terus berada di dlm kerja dakwah ini akan sentiasa berkobar2..
mgkin kalian tersilap.. tanyalah dirimu kembali.. Dakwah mu adalah utk siapa?? ..adakah utk wanita atau lelaki yg kamu cintai? adakah utk keluarga atau sahabat yg kamu sayangi?? ataupun.. adakah untuk Allah dan Rasul?? tanyalah kembali dirimu,.. bknlah dakwah ini sebagai jalan bg kamu utk mncari pasangan yg baik.. jika itu, maka perbetulkanlah niatmu...

ikhwah wa akhwat itu juga manusia biasa.. mereka bukan malaikat.. adakalanya mereka tersungkur bersama2 di lembah hati yg dirasakan saling melengkapi dalam melaksanakan tugas2 dakwah.. sedangkan bkn itulah caranya..
syaitan itu ada di mana2.. ia berada bersama kita disaat kata2 semngat bersulam keperhatinan dari seorang ikhwah kepada seorg akhwat dilafazkan.. begitu juga sebaliknya.. maka jalan2 kefuturan itu terbuka tanpa tersedar oleh pandangan mata..
nauzubillah~~~

duhai akhi.. wa ukhti fillah..

ingin diri ini berpesan.. kepada hati ini yg paling dekat.. dan pada hati serta ruh jihad kalian.. sesungguhnya, dakwah itu memerlukan kesucian yg terjaga.. tidak merebak sedikit pun di atas jalan dakwah itu virus2 yg tidak seharusnya ada..

bersabarlah.. Allah lebih tahu kelelahanmu.. Allah lebih tahu perjuanganmu di jalan ini.. mgkin kalian merasakan terlalu bnyk yg hilang dr yg ada.. sesungguhnya, itu cuma dunia.. namun, akhirat sedang menunggu mu jika dirimu redha akan kehilangan segala kesenangan dunia itu..

buat akhwat..
Santunmu dan malu mu adalah akhlak pakaian diri, peliharalah ia.. jagalah ia.. bersama hati mu yg sering bergetar itu.. kerana yg baik buatmu.. adalah yg tidak memandangmu krn kesopanan dan keindahan wajahmu.. tetapi yg sentiasa memandang mu dengan pandangan dakwah utk umat ini...

lupakan masa lalu.. biarkan ia menjadi kenangan terindah di atas sebuah pelajaran buat dirimu.. jika ia ingin bersahabat dengan mu.. jangan kau dengar lagi janji2nya.. krn janji2 itu selalu bertaburan ketika sepi mengerumuni hati..

akhwat fillah,
di dalam diri mu ada sebuah kekuatan.. bkn ego atau sebuah dendam.. tp, adalah sebuah rasa menerima seadanya.. dan itu yg sy rasakn juga saat ini... kembali mereflek hati.. bertanya.. "dakwah mu adalah utk siapa??"..
semoga ia menjadi bekal di dalam perjalanan ini..


penuh dgn cinta,

Princess Mos


2 comments:

  1. assalamualaikum..
    syukran utk artikel yg sgt molek pengisiannya..
    ape yg nti coretkan ini benar2 berlaku dlm klgn sahabat2 ana..
    moga2 ana punya kekuatan yg jitu untk kembali myedarkan mereka dr trus futur..
    amin..

    ReplyDelete
  2. wslm... afwan.. artikel ni tak lah seberapa.. cuma mgkin sgt berlaku dlm realiti ikhwah wa akhwat skrg.. nasihat utk diri sndiri jgk.. krn telinga dan hati yg paling dekat itukn adlh diri sndiri..
    moga blh diambil mana yg baik drnya..

    ReplyDelete