Pages

..::sahabat pena::..

28 September 2010

menjadi seteguh karang di lautan dalam...


menjadi seteguh karang..

aku terlalu suka untuk menceritakn tntg hakikat hidup ini, saat lemah.. dan saat aku teguh seperti karang di lautan dalam..

setiap insan yang Allah ciptakan di muka bumi ini, pasti akan melalui saat2 sama seperti aku.. mgkin saja jalan cerita kita berbeza.. tp pd hakikatnya kita pernah tertawa dan menangis krn itu semua.. benarkah? :) itulah corak2 dlm lukisan hidup...

aku sudah dewasa, mgkin saja aku yg merasakn sudah dewasa.. tp pd org lain.. mgkin tidak. pd mereka, aku mgkin tidak mampu utk memahami segala2nya.. sudah tentu.. tidak ada manusia yg mampu memahami yg lain sepenuhnya.. termasuklah aku..

kehidupan ini sebuah corak, yg terlukis halus di atas helaian lembaran putih.. penuh maksud yg tersirat bg Pelukisnya.. penuh rahsia, yg tidak diketahui oleh insan.. namun, setiap kita itu dianugerahkan akal dan hati.. untuk memikirkan dan merasai.. bahawa hidup ini indah penuh dengan corak yang berwarna-warni.. sehingga kita tidak mampu menghitung akan warna2 yg banyak itu..

tapi sayangnya, cuma segelintir manusia yg memikirkan itu..

duhai insan yg bertapak di muka bumi Allah ini,
adakah kalian merasai bahawa Dia membentangkan segala kemewahan buat kita?
adakah kalian merasai bahawa Dia membentangkan segala keindahan buat kita?

lalu.. dimanakah engkau?
dimanakah dirimu?
saat kamu lemah..?
saat kamu teguh seperti karang di lautan dalam?
... dimanakah?

hakikatnya, terlalu banyak manusia yg lupa, seolah2 mereka sendirilah yang telah bersusah payah.. sedangkan mereka sendiri yg mencari kesusahan..

ketika aku memikirkan ini, aku menyedari, bahawa ketika aku merasa susah,. ataupun ketika aku merasakan aku teguh seperti karang di lautan dalam.. aku tidak akan sekali-kali jauh dari-Nya.. krn Dia-lah Tuhan yg telah mengaturkan segalanya buatku..


mz_27791

No comments:

Post a Comment