Pages

..::sahabat pena::..

03 August 2010

Sayangilah diri dan hatimu..


Bismillahhirahmannirahim..

Allahuakbar! sesungguhnya Dia-lah yg Maha Besar yg tlh menciptakan daratan dan lautan yg terbentang luas ini.. namun, apakah kita telah bersyukur dengan itu semua?? hanya Allah yg mengetahui segala sesuatu yg terkandung di dalam hati kita...

sudah lama jgk tak mnulis kat sini.. mgkin sy telah menzalimi blog sy.. dan jgk tlh menzalimi follower yg rajin berkunjung ke blog sy.. maaf di pinta.. mgkin smggu dua nih terlalu sibuk dgn urusan dunia dan urusan akhirat yg perlu sy fikirkan.. smoga Allah merahmati kita semua.. Aminn ya Rabb... :)

Alhamdulillah.. umur sy dh berganjak satu angka.. dn setiap hari terus bertambah lagi.. rasa bersyukur jgk, krn masih ade ksempatan utk itu.. hrpnye sampailah umur ni shingga ramadhan yg xlama lg akan menjengah kita..

genap seminggu satu hari, sy dah berumur 19tahun.. bg sy, 19tahun bknlah terlalu muda, dan jgk xlah terlalu tua.. ckup utk mengajar sy, bahawa 19thn tu adalah sebuah masa yg panjang utk mempelajari tatatertib hidup. seorg pemuda yg masih berumur 19thn ketika itu.. tlh mampu menawan kota constatinople, beliaulah yg telah di sebut sebagai "seorg raja yg baik, mempunyai tentera2 yg baik, dan mempunyai rakyat2 yg baik..".. beliaulah Sultan Muhammad Al-Fateh.. seorg tokoh yg sgt sy segani.. krn beliau adlh seorg remaja seperti sy!..

namun skrg.. bagaimanakah remaja2 kita... adakah mreka sibuk mnguruskan negara, tentera2 dan rakyat2nya? ohh... sudah tentu tidak.. remaja kita lebih bnyak mnguruskan "pakwe dan makwe" mereka dr sibuk mnguruskan ibu dan ayah... mgkin xsemua.. tp, itulah hakikatnya.. mengapa? tidakkah kalian fikir, bahawa hidup ini bknlah utk disia2kan percuma.. bertapa mahalnya harga setiap detik yg Allah pinjamkan buat kita sahabatku..

sy kadang2 tertawa sendiri, kadang2 sedih sendiri.. melihat fenomena yg berlaku di kalangan remaja kita saat ini.. sy jgk seorg remaja.. sy melalui detik2 sukar ddlm proses mencari identiti diri seperti apa yg korg lalui.. sama... kita adalah sama.. tp, berpada2lah.. berhati2lah.. krn, syaitan itu ada di mana2 dn sentiasa membisikkan segala kejahatan utk kita lakukan dgn senang hati tanpa sedar..

sayangilah diri dan hati mu.. krn itu adalah milik Allah sepenuhnya... Dia berhak mengambil itu dari kamu saat ini.

Sahabatku, knp tidak kamu labuhkan cintamu kpd Dia yg lebih berhak? sy tahu, dan sy tahu semua org jgk tahu.. perasaan cinta adalah fitrah bg semua manusia.. tp pada hakikatnya, ramai org yg tidak tahu erti cinta itu yg sebenarnya.. mereka mngorbankan jiwa dan raga mereka utk cinta yg tidak sepatutnya,.. sedangkan mereka tahu, tidak akan puas dgn itu semua.. nk tahu knp? krn di dalam cinta yg korg bina itu.. tidak ada redha dr Allah s.w.t..

belum terlambat utk kembali kpd-Nya.. Dia-lah yg Maha Pengampun.. Maha Mengasihani.. tidak ada istilah malu dlm memohon keampunan.. dn tidak ada istilah malu utk menjadi lebih baik dari sebelumnya.. dan celakalah bagi org2 yg hari ini lebih buruk dari semalam.. dan beruntunglah org2 yg hari ini lebih baik dari semalam..

sahabatku yg dicintai Allah dan dikasihi Nabi..
berpeganglah dengan janji Allah.. dan yakinlah dengan-Nya.. Dia-lah yg telah menciptakan hatimu utk kamu merasai hakikat sebuah cinta.. sedangkan kamu melupakan-Nya..

Apabila kamu mngulangi dosa2 kamu yg semalam.. jgnlah kamu segan utk memohon ampun kembali.. Allah mengetahui apa yg tidak kamu ketahui.. apa yg terbaik buatmu.. dan ingatlah, setelah kamu berjanji.. maka tepatilah.. Allah tidak menyukai org2 yg mengingkari janji..

Wuallahu'alam..

MZ_27791

1 comment: