Pages

..::sahabat pena::..

27 February 2010

ikhlaskan hati utk menjadi seorang MURABBI..

Entah bagaimana aku ingin sekali mmulakan pena ini dengan rasa sgt bersyukur tidak terhingga di atas nikmat2-Nya yg tidak terhitung banyaknya.. terasa diri ini tidaklah selayak itu utk merasai kenikmatan sebuah hati seperti ini.. kadang-kadang apa yg tidak kita sukai itu, adalah yg terbaik buat kita.. dan begitulah sebaliknya...

27 febuari 2010..

pagi yg indah dn bhagia ini, dan detik waktu yg aku lalui sepanjang hari ini, sgt bermkna buatku..bermula dari rumah bertolak pukul 7.30WIB, dgn hati yg berat penuh kemalasan, aku gagahkan jua kaki nih utk keluar dari rumah.. :( ..dgn hati yg penuh ketidak ikhlasan pada mulanya... di ikhlaskan jgk utk keluar... ke mana?? program bedah buku utk semua kader dakwah di surabaya nih..[jahilnya aku..progrm utk tarbiyah diri pon mls nk pegi..terok!]

aku keluarlah dari rumah utk ambik "angkot" ke destinasi yg ingin di tuju tu.. pernantian ukhti siti yg entah berapa lama di terminal Joyoboyo sgt memulihkan kembali smngatku utk pergi jgk progrm bedah buku tu... ikhlas dan lega di hati melihat wajah tenang ukhti siti.. "thanks ya ukh krn tunggunya kami lama di terminal..:)"

perjalanan ke tmpat bedah buku tu mengambil masa setengah jam mgkin.. agak penat jgk menahan sesak di dalam angkot yg sempit tu.. tp demi ilmu yg ingin dituntut oleh org yg ketandusan mcm aku nih, aku buat tak tau jer.. walaupun dalam hati... ya Allah.. ikhlas sntiasa menjadi persoalan dan ukuran..

sampai2 di Asrama Haji.. tempat bedah buku tu di adakan.. hati pun lega.. Alhamdulillah baru nak mula dan taklah terlambat.. sampai2 tgk la ikhwah dan akhwat dah memenuhi dewan utk berlumba2 memperbanyakkan bekalan ilmu masing2.. semangatku semakin bertambah sedikit.. walaupun time tu kepala rasa pening je sebab ngantuk sangat...

program bermula dengan jayanya.. sangat menarik.. dibedah oleh penulis buku tu sendiri, bku bertajuk "MENGGAIRAHKAN PERJALANAN HALAQOH"..oleh ustz Satria Hadi Lubis..
beserta isterinya..ibu Kiki Anida.

sewaktu aku mendengar dan memerhati setiap butir kata dari mulut penulis buku itu, ..di benakku terfikir2... sejauh mana tarbiyah dan halaqoh aku selama ini.. penulis bertanya kepada kami, sudah pegang halaqoh belum?? huh,..terkesima aku sebentar.. aku sudah hampir 4thn berkecimpung dlm tarbiyah dan halaqoh, tp knp aku belum boleh menjadi seorang murabbi?? knp aku msih belum boleh membina?? knp??.. aku berfikir2 lagi.. sudah sekian lama.. sepatutnya aku sudah ada adik2 halaqoh, sudah patut mnjadi seorang murabbi.. ttapi knp aku msih je mengharap di bina tetapi tak membina.?? sedangkan aku seharusnya sudah patut memikirkan msalah negara dan umat ini walaupun umurku seperti ini.. aku perlu!!

ya Allah, aku berharap padaMu ya Allah, agar aku di berikan syahid dalam mempertegakkan agamaMu di muka bumi ini ya Allah.. permudahkanlah aku ilmu utk aku menegakkan kalimah Ilah ini.. kerana aku merasakan aku masih belum mampu kerana ketandusan ilmu itu..
jadikanlah aku seorang individu yg mampu melaksanakan 10Muashaffat sebagai pembentukkan diri demi mempersiapkan hati dan jiwa ini utk menjadi seorang Murabbi yang senantiasa dinanti oleh setiap mahluk di muka bumi ini...bantulah aku ya Allah.. aku ingin menjadi MURABBI!! Allahuakbar!


penaku,
MZ_27791

No comments:

Post a Comment