Pages

..::sahabat pena::..

06 January 2014

sumpah, diri ini terlalu pendek!

in the name of Allah..the most gracious, the most merciful..





pernah suatu ketika,
aku jadi manusia paling lesu di dunia (baca: menurut aku la),
aku merasa seolah-olah dunia ini menghimpit aku,
memijak-mijak tubuhku,
sehingga gelap. gelap. tak nampak cahaya sedikit pun.

manusia itu sifatnya selalu lupa,
lupa akan nikmat Tuhannya,
lupa akan rezeki Tuhannya..

jadi wajarlah kalau setiap kali aku berada dalam lingkaran yang tak berapa nak bulat itu,
sosok murabiyyah itu mengingatkan kami,
baik nadanya lembut, sederhana atau keras..
"jadilah kita orang yg bersyukur dik.."

pangg!! sakitnya tamparan itu,
tamparan yg hanya di rasa oleh jiwa pendosa seperti aku,
jiwa yang selalu alpa seperti aku...

aku yakin, bahwa syukur yang di maksudkan sang kakak itu bukanlah syukur biasa,
bukanlah syukur setelah mendapat habuan atau bonus tahunan dari big boss.
tapi...
ia adalah sebentuk syukur hati, yang mensucikan jiwa, yang tidak berlebihan,
ia hanyalah sebuah syukur yg melahirkan taqwa dan keimanan yg lebih. cuma itu. titik.

dari air hujan yang menumpahkan airnya ke lapisan tanah bumi teratas,
menghasilkan rerumputan, pohon-pohon yang gagah mahu pun yang menjalar,
dari air hujan yang sama itu (mungkin berbeza pH nya saja),
dengan ia.. menghasilkan bermacam rupa, bentuk, warna, bau dan rasa,
apakah itu belum cukup untuk membuatkan kita insaf dan malu kepada Allah?

sumpah, diri ini terlalu pendek! (kerdil..hihi)

bertasbihlah dengan memuji nama Tuhan mu yg menciptakan.

wuaallahu'alam.


Princess mos.
Kuala Selangor.
060114


No comments:

Post a Comment