Pages

..::sahabat pena::..

06 February 2012

Ku cari ia dalam jasadku..

[kredit]


Biar apa pun rasa yang ingin aku luahkan,
Ini cumalah sedikit dari rasa kesal yang tersimpan,
Yang tidak berani untuk aku tuturkan dengan bahasa rongga,
Cuma rangkaian kata-kata yang terkeluar dari keresahan yang paling dalam tanpa suara..

Tak mengapa,
Memang aku tahu cinta ini akan selalu di uji,
Di uji dengan prasangka yang tidak mampu aku lepaskan,
Dan mungkin rasa yang selalu pudar dan samar,
Tapi,
Aku sedar dalam lembah gelap penuh kehinaan itu,
Bahwa masih ada cahaya menembusi corongan nan berlubang,
Menerang.. dan terang..

Aku tunduk penuh kehambaan,
Rasa rendah ketika jiwa hilang tuhan,
Meronta dalam diam,
Dan itu,
Hanya sebuah rasa ketika jasad menjadi budak keduniaan..

Ku lihat azab tuhan datang berombak di depan mata,
Dan manusia berlari meraba mencari pautan,
Namun siapakah aku dan kamu yang bisa menahan tangan tuhan,
Yang kuat.. dan keras itu..

Dalam jiwa yang selalu diam,
Pada mata yang tidak bisa pejam,
Tuhan telah berfirman,
Syurga itu buat hamba-Nya yang bertakwa
Ku cari ia dalam jasadku,
Dalam-dalam,
Rupanya aku masih alpa dari nafas seorang hamba..



dalam bilik kecilku,
Princess Mos,
surabaya. 



..................

No comments:

Post a Comment