Pages

..::sahabat pena::..

04 July 2011

tarbiyah di bumi ini..





beberapa hari lagi..

telah aku hitung-hitung..

hati bercampur baur..

sedih.. gembira.. entah tidak tahu..

bumi ini..

bumi tarbiyah buat diriku..

bumi di mana aku belajar erti hidup..

erti penghambaan kepada Pencipta..

erti syukur.. dan segala inti rasa yg tidak mampu aku tuliskan di sini...


segalanya aku kutip dari tarbiyah diri yg aku lalui di sini.. di bumi ini.. dan di mana pun yg bakal aku jejaki nanti..

atau mungkin akan selamanya aku meninggalkan bumi ini.. dan tidak kembali.. krn Allah telah menjemputku dulu sebelum sempat aku melihat khilafah tertegak di bumi ini.. di sini !!

impian.. impian.. dan aku selalu bermimpi dan membina impian..

agar.. di bumi ini.. mampu aku tinggalkan rijal-rijal yg akan meneruskan dakwah nabi..

melaksanakan tugas2 tarbiyah..

dan memahami dengan sebenar2nya hakikat ubudiyah ini..


namun, itu tidak segampang (semudah) apa yg kita harapkan..

membina manusia, bukanlah seperti membina sebuah rumah..

yg boleh di susun batu bata nya rapat2.. kaku dan patuh pada simen yg mengeraskan...

tidak semudah itu !


kerana proses pembinaannya..

ada hati yg kita kena jaga..

ada jasad yg harus kita lindungi..

ada akal yg harus kita berdiplomasi..


dan merekalah mutarabbi kita..

yg telah Allah hadirkan utk kita. sebagai amanah paling besar..

iaitu dengan membentuk mereka menjadi rijal-rijal penerus dakwah ini..


ku titipkan kalian pada Allah,

jagalah Allah.. maka Allah akan menjaga mu.. (hadist 19)



wuallahu'alam.

Princess Mos, 27791

Surabaya.

1 comment: