Pages

..::sahabat pena::..

12 June 2011

Khayalan ini telah berakhir !

bismillahirahmannirahim..


aku tuliskan entry kali ini khas buat seseorang  yang telah aku mengenalinya dan telah aku menyayanginya krn Allah.. moga hati kita akan terus bertemu.. untuk sama2 menjaga dan memelihara sinar hidayah yang telah memancar di seluruh penjuru hati...


selamat datang.. selamat kembali.. ke jalan yang diredhai Allah dan di cintai oleh orang2 yang saling berkasih sayang di medan perjuangan Rasulullah kekasih Allah...

sesungguhnya, hidayah yang menyentuh hati manusia ibarat air hujan yang membasahi bumi..

ia menjernihkan hati.. dari karat2 kekotoran jahiliyah menjadi embun dingin di subuh hari...

bertapa terasa indahnya.. jika cahaya itu menerobos menyapa hati.. semoga Allah membimbing kita di sepanjang pencarian ini...




benarlah, hidayah itu sememangnya milik mutlak Allah..

Dia-lah.. Sang Rabb yg Maha Pengasih, tidak pernah terlepas pandang walau sesaat pun dalam mentadbir alam ini juga seisinya..

dan sehingga hari ini.. kita masih merasai segala nikmat2 yang tidak terhitung banyaknya..

lautan air.. juga lautan udara yang terbentang luas ini.. bukti kasih sayang Allah pada kita..

apakah kita msih ingin membutakan mata dan menutup hati??? fikirkanlah..


hidup merupakan sebuah proses.. dan setiap proses itu adalah sebuah pencarian.. dan sebuah pencarian adalah banyaknya penemuan2 yang baru...


kadang2, kita ingin hidup kita sempurna.. kita ingin sihat selalu.. kita ingin senang dalam setiap urusan yang kita lakukan.. kita gembira.. dengan hidup kita.. yang mungkin hanya sekadar memenuhi keperluan dan tuntutan hidup sebagai seorang manusia biasa..

namun sedarkah kita.. kita telah banyak menghabiskan waktu2 kita.. utk gembira dan bahagia.. sehingga Allah tidak lagi berada di dalam hati kita..??


kita terkadang terlupa, kita punya amanah dari Allah sebagai seorang manusia.. amanah yang tidak mampu untuk dipikul oleh gunung-gunung yang kukuh itu..

iaitu amanah sebagai khalifah di muka bumi ini..


tidak malukah kita ketika Allah berfirman di dalam kalamul Furqan-Nya..

"Apakah kamu tiada mengetahui, bahwa kepada Allah bersujud apa yang ada di langit, di bumi, matahari, bulan, bintang, gunung, pohon-pohonan, binatang-binatang yang melata dan sebagian besar daripada manusia? Dan banyak di antara manusia yang telah ditetapkan azab atasnya. Dan barangsiapa yang dihinakan Allah maka tidak seorangpun yang memuliakannya. Sesungguhnya Allah berbuat apa yang Dia kehendaki." [Al-Hajj, 22: 18]



Allah telah menciptakan kita sebagai mahluk yang paling mulia di muka bumi ini... kita-lah mahluk yang telah Allah pilih untuk mentadbir bumi sedangkan para malaikat meraguinya.. krn takut manusia akan hanya membuat kerosakan..

namun, Allah lebih mengetahui.. kenapa kita. kenapa kita yang di amanahkan menjadi khalifah pentadbir bumi ini..

apakah tidak kita memperhatikannya??


sudah hampir 2 abad aku bernafas di dalam lautan udara yang amat luas ini..

dan telah Allah titipkan iman dan islam sebagai bimbingan hidupku..

namun terkadang aku tertanya pada diri..

apa-lah yg telah aku lakukan untuk islam? apa-lah yang telah aku lakukan utk menjaga imanku??

kosong !!

aku terus bersantai-santai menikmati hiburan2 hidup yang melalaikan.. sedangkan.. saudara2 ku di tanah Aqsa itu sedang berjuang bermatian2 memelihara tanah air, memelihara islam dan membangun iman...

tp aku??

masih membiarkan diri di "control" oleh permainan dan senda gurau dunia yang melalaikan..

aku telah membiarkan dunia yg mencorak kehidupan ku..

aku membiarkan jahiliyah sebagai peneman lelahku..

itukah aku??

tidak. cukuplah ia sebagai masa lalu ku..


dan hari ini.. tarbiyah dari Allah telah menyentak lamunan dan khayalan panjangku..

semoga hatiku tetap di jalan ini..

memperjuangkan ad-deen sehingga titisan darah yg terakhir...

wuallahu'alam..



Princess Mos, 27791

No comments:

Post a Comment