Pages

..::sahabat pena::..

10 April 2011

..Buah-buah iman itu..?

utk Allah.. dan kerana Allah.. aku mulai hariku, langkahku, hidupku, lisanku dan mungkin juga tulisanku..


rindu yang tidak pernah kering buat junjungan besar kita Rasulullah saw...


dan kerena dakwah baginda.. hari ini aku mengenali Allah, mengetahui tujuan hidup, dan memahami akan tuntutan amanah dari Allah sebagai seorang hamba-Nya yg bernafas di jagat raya ini..



benarlah.. tarbiyah itu telah mengajarkanku.. erti menyemai buah keimanan dari pepohon yang menjulang tinggi ke langit..


"Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit, pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat." [Ibrahim, 14:24-25]


aku tersentuh dengan firman Allah ini.. ketika aku membacanya berulang2 kali.. baca dan baca lagi.. mengamati... seraya memahami apa yg tersirat dan tersurat yg Allah ingin sampaikan padaku...


kita sering berulang kali.. tak henti2 mengatakan..


bangunlah wahai iman!!


bangunlah!!


agar ia menjadi pohon yang kukuh.. teguh..


dan itu sering aku ingatkan pada diriku.. dari amal2 yg aku kerjakan.. supaya aku bisa membangunkan iman itu.. atau aku berusaha utk menamam benih2 cinta kepada Allah.. agar pohon iman pun tumbuh lalu menjulang tinggi ke langit....


itulah yg mungkin segelintir dari kita melakukannya..


namun, sebenarnya..


tidak hanya cukup pohon iman itu...


~~aku just nk ckp pasal buah je.. :)


di manakah buahnya?

buah iman itu?


yg dari buah iman itu, rasa buahnya belum menyapa mulut2 kehausan, perut2 kelaparan dan tubuh2 lemah yg merindukan gizi kemanfaatan??



ya... tidak hanya pohon yg kita inginkan.. tp buahnya.. buah yg dapat di rasai oleh mereka yg kehausan, kelaparan dan lemah..


buah iman kita.. di manakah ia???

buah keimanan yg dapat di rasai oleh mereka2 itu,... keluarga kita, sahabat2 kita, mad'u kita, mutarabbi kita... dan mungkin juga murabbi kita?


dan dari rasa buah keimanan itu.. akan bermuncullah rasa tautan hati penuh kasih sayang.. lalu ukhwah pun terbina atas landasan iman dan akidah yang sejahtera...



lalu.. roda dakwah pun berputar dengan hebat dan dasyatnya bersama himmah (semangat) yang membuak2.. kerana iman itulah!


kata murabbiku..


"tidak hanya cukup kamu membangunkan himmah mereka.. tetapi bangunkanlah iman mereka.. himmah itu akan jatuh, akan layu dan rapuh... tetapi jika telah kamu bangun iman di dalam hati mereka.. maka, iman itulah yg akan menaikkan semula himmah yg hampir2 layu..."


wuallahu'alam...


Princess Mos, 27791

No comments:

Post a Comment