Pages

..::sahabat pena::..

11 December 2010

Apakah ertinya kesusahan itu?

bismillahirrahmanirrahim...

bermuhasabah diri kembali.. Allahuakbar!

..alhamdulillah.. sahabat baik sy.. "sis Raudhatul Syifa' telah selamat di ijab kabul..

sungguh, hati sy sgt sayu.. Namun, doa dari perantauan utk mu tidak akan pernah kering juga.. "Semoga Pernikahan kalian penuh barakah dalam menuju Sakinah.."..ameen ya Rabb..

Subhannallah..

hari ini, dgn masa yg agak sedikit terluang.. bermuhasabah kembali tentang hidup.. jauh di sudut hati, pertanyaan yg bertubi2.. apakah ertinya kesusahan itu??

marilah kita sama2 memahami erti susah itu.. mungkin sy sendiri blm cukup utk memahami bagaimana yg blh diertikan sebagai SUSAH...

apa yg mampu sy katakan..


~~tolong, sy susah nk keluar ni..


Susah itu TARBIYAH...


kadang2 ada diantara kita berkata.. " aku sudah banyak belajar apa itu hidup susah.."..

namun pada hakikatnya, belajar hidup susah itu tidak pernah cukup sehingga hanya sekadar dapat merasa sekali.. susah itu tidak mengenal waktu.. susah itu tidak mengenal siapa.. susah itu akan datang pada siapa pun dan pada saat bila pun jika Dia menghendakinya..

apakah kalian mengira kesusahan kalian merupakan satu beban yg hanya kalian saja yg merasakannya?? TIDAK!.. semua org merasakan apa itu susah.. mungkin saja, jenis kesusahan kita itu berbeza2..

kadang2 sy terfikir2 jgk.. ada sesetengah org mengatakan "aku lebih tahu erti susah berbanding kau".. sy tersenyum sendiri.. kalau ye pun dia memahami susah itu lebih berbanding orang lain.. kenapa susah itu tidak mampu membentuk pribadinya utk lebih matang dalam menempuhi kesusahan2 yg seterusnya...??

ini bermakna.. kalian belum cukup belajar dr kesusahan yg kalian lalui..

"lalu Kami selamatkan kamu dari kesusahan dan Kami telah mengujimu dengan beberapa ujian," [Surah Thaha,20: 40]

sahabat-sahabatku yg di sayangi Allah dan di cintai Nabi..

belajarlah erti kesusahan..

belajar erti kesusahan bknlah utk kalian membina hidup susah.. tetapi adalah utk kalian lebih bersedia jika tiba2 satu saat nanti kesusahan menyapa salam pada kehidupan kalian..

anggaplah kesusahan itu proses dalam mentarbiyah diri..

utkmu bakal Sang Murabbi..

"seandainya dirimu ingin merasakan hebatnya sebuah perjuangan.. janganlah kamu membiasakan dirimu atas perkara2 yg menyenangkan.. krn pasti, kesenangan itu akan membuatkan dirimu terlupa akan kesusahan2 ummat."

hidup ini adalah Tarbiyah, apa yg kalian jalani sehari2 itu merupakan tarbiyah yg akan menjadi saksi ketika menghadap Sang Pencipta nanti..

jgnlah kalian mengeluh akan tidak cukupnya tidur di malam hari,
jgnlah kalian mengeluh akan sedikitnya harta yg kalian miliki,
jgnlah kalian mengeluh akan tidak serasinya diri..

krn semua itu tarbiyah duhai Akhi.. duhai Ukhti..

belajar tentang kesusahan memerlukan kelapangan hati yg seluas2nya.. ia pasti. buat bekalmu sepanjang perjalanan hidup ini.

"Allah tidak akan menguji hamba-Nya di luar batas kemampuan hamba-Nya itu sendiri"..

bersabarlah dalam kesusahan.. redha-lah akan segala kepahitan.. sesungguhnya Allah sedang menguji hamba2-Nya.. supaya kita itu menyedari bahwa hidup ini adalah lebih bererti jika ada kesusahan dan kesenangan menyapa diri..

Salam tinta bersulam iman..

Princess Mos, 27791


No comments:

Post a Comment