Pages

..::sahabat pena::..

11 January 2014

bertahanlah!

in the name of Allah..the most gracious, the most merciful..




daerah itu banyak mengajarkan aku.
ya.. sudah hampir 3 bulan aku meninggalkannya.
tapi jujur, aku rindu ingin kembali ke tanah itu.
ia mungkin bukan negeriku,
ia mungkin bukan tempat aku dilahirkan,
ia cuma suatu daerah yang mengajarkan aku,
erti "kemanusiaan" yang sebenarnya.

masa akan terus berlalu,
dan sekarang ini terasa lebih pantas ia berlalu,
dulunya yang terasa fantasi kini telah bertukar menjadi realiti,
seperti magic. sekelip mata gitu.

di sini..
tanah air tercinta ini, mungkin?
sebenarnya akan menuntut kita semua,
ayuh! keluarlah kamu dari zon selesa,
yang dulu mungkin di saat kamu masih belajar,
hanya terbeban dgn tarbiyah diri kamu sendiri dan adik-adik lingkaran tak cukup bulat kamu,
mungkin dulu yang kita terasa berat di "saat itu", saat ini dah tak berat lagi (sbb ada yg lebih berat..huhu),
mungkin pernah juga kita ada perasaan tak sabar ingin pulang untuk lepas dari beban yang terasa berat "saat itu" di sana,
tetapi ternyata... tanah air kita ini tidak mengizinkan kamu untuk berehat. huhu


dan disaat aku sudah berpijak dibumi nyata ini...
satu demi satu ukhti yang aku cinta kerana-Nya gugur dari medan perjuangan,
mereka pulang dan lenyap entah ke mana,
mungkin ingin berehat seketika setelah berpenat lelah,
dan tidak hairanlah,
terkadang alam pekerjaan itu membunuh jiwa seorang da'i..

aku sangat terinspirasi dengan kata-kata seorang ukhti yang aku cintai di jalan ini..

Dan Tuhan tidak akan membawa kita sejauh ini hanya  untuk meninggalkan kita. So, bertahanlah!

bertahanlah!
walaupun di saat itu kamu terasa sungguh berat.
atau sudah rasa hilang keikhlasan.
Allah tak pernah tinggalkan kita walau sesaat.
meskipun kita dah rasa amal cuma gerak fizik yang melelahkan.
itu cuma kelesuan sementara.
kerana da'i juga manusia..

perbaikilah hubungan kamu dengan Allah. dan perbaikilah juga hubungan kamu sesama manusia.

dan sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang apabila diuji dia bersabar dan kembali memohon keampunan dari Allah.



Princess Mos,
110114

No comments:

Post a Comment