Pages

..::sahabat pena::..

10 October 2011

kerana dirimu hawa, adalah diriku juga..

[kredit]


ya Allah.. sesungguhnya Kau yg memandu hatiku..

Alhamdulillah.. alhamdulillah... Kau masih mngizinkan lagi hamba merasai ruh tarbiyah dari-Mu..

Kau tahu.. bahwa terkadang hati ini selalu bermonolog sendiri..

sekalipun tidak ada futur yg menjengah mengganggu..

namun, fitrah ini telah mmukul diriku utk terus muhasabah diri dan muhasabah lagi..

tidak berhenti.. moga imanku tidak layu dan busuk!


inilah aku.. seorang hamba yang ingin berserah diri..

seorang hamba yg telah berjanji

"sesungguhnya Kau adalah Tuhanku, dan tidak ada yg lain selain Engkau"

dan aku pasti.. itulah setulusnya janjiku pada-Mu.. Allah Maha Besar.




syukur aku akan nikmat2-Mu..

dengan adanya ruh tarbiyah ini..

aku menjadi manusia yg sesungguhnya..

menjadikan aku manusia yg "taat".. sesuai dgn maksud namaku..

muti'ah.. 'hamba yg taat'.


namun.. ingin sekali hati ini melihat muslimah seperti diriku menjadi hamba yg taat pada-Mu..

membawa mereka mengenal-Mu...

membawa mereka merasai cinta-Mu..

dengan cara mereka menghargai diri mereka sendiri.


ya.. aku bukan siapa2 dalam hidup kalian duhai teman..

namun aku punya tanggungjwb..

amanah yg besar dari Allah..

buat aku sampaikan pada kalian..

....krn dirimu hawa.. adalah diriku juga.



"Hai Nabi, apabila datang kepadamu perempuan-perempuan yang beriman untuk mengadakan janji setia, bahwa mereka tiada akan menyekutukan Allah, tidak akan mencuri, tidak akan berzina, tidak akan membunuh anak-anaknya, tidak akan berbuat dusta yang mereka ada-adakan antara tangan dan kaki mereka dan tidak akan mendurhakaimu dalam urusan yang baik, maka terimalah janji setia mereka dan mohonkanlah ampunan kepada Allah untuk mereka. Sesungguhnya Allah maha Pengampun lagi Maha Penyayang." [Al-mumtahanah, 60:12]


Princess Mos,

Surabaya.


...........

No comments:

Post a Comment